Klantonderzoek in tijden van lockdown en 1,5 meter afstand: 5 tips

Klantonderzoek in tijden van lockdown en 1,5 meter afstand: 5 tips
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
23 dagen geleden
Gepost in Tips

Hoe is het? Komen de muren al op je af? Druppelt het bloed, na de zoveelste thuislesgeefsessie, onder je nagels vandaan? Misschien moet je even wat anders gaan doen. Onderzoek, bijvoorbeeld. Gekheid-stokje, natuurlijk. Maar het is er stiekem wel de tijd voor. Want juist in tijden van verandering en onzekerheid is inzicht in de leefwereld en ervaring van je klanten cruciaal. Alleen daarmee kun je relevant blijven, op tijd inspelen op veranderende behoeften. Maar hoe doe je waardevol klantonderzoek in de anderhalvemetersamenleving? De volgende 5 tips helpen je voorbij een standaard enquête.

Reflecteren én vooruitkijken: het is er de tijd voor

Het is een cliché, maar ik verzucht hier toch maar: het zijn rare tijden. We zijn allemaal uit het lood geslagen en overrompeld door wat ons overkomt. Je wordt teruggeworpen op fundamentele vragen, merk ik. Persoonlijk, maar zeker ook op organisatieniveau. Waarom doen we wat we doen? Voor wie doen we dat? Doen we wat we moeten doen? En doen we het op de beste manier? Daar ligt dan ook de pointe van dit betoog: het is nu dé periode om onderzoek te doen. Ik zie 3 mogelijke situaties en aanleidingen:

Klik hier en lees het volledige artikel