Klantenservice verandert radicaal: pak het stap voor stap aan

Klantenservice verandert radicaal: pak het stap voor stap aan
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 jaar geleden
Gepost in Tips

Het lijkt lang geleden, maar dat is het niet: de telefoon of e-mail als klantkanaal. Waar irritaties hoog konden oplopen als je weer eens van het kastje naar de muur werd gestuurd, waar je eeuwenlang zo’n stom deuntje aanhoorde of dagelijks je mail checkte op antwoord. Klanten willen snelheid en gemak, dus schakelen bedrijven over op proactieve chat, in-app messaging en WhatsApp. Hoewel consumenten zich anders gedragen, moeten mensen nog wel meegenomen worden in de digitale transformatie. Want nog niet iedereen is er klaar voor. En ook niet alle technologie. Hoe staan we ervoor met de transformatie van oude naar nieuwe kanalen en waar moeten we op letten?

Klantenservice verandert. Big time. Het is radicaal, vernieuwend en wordt gedreven door klanten. We communiceren, winkelen en gedragen ons anders. Klanten weten al lang wat ze willen als ze binnenlopen door websites, blogs, vlogs en social media. En daar houdt het niet op. Na de koop blijven ze deze kanalen gewoon gebruiken.

Contact op verschillende manieren

Via hun mobiel kunnen ze op veel verschillende manieren contact opnemen met een organisatie: via Messenger, in de app, via de mail, via chats en WhatsApp. Voor vragen, reviews en… Om hun ongenoegen met de wereld te delen. Door alle digitale mogelijkheden wordt het voor de klant makkelijker dan ooit om aankopen te doen, maar ook om te klagen als iets niet gaat zoals ze willen.

Je kunt klanten aan je binden door een fijne beleving via klantenservice. Bijvoorbeeld door te zorgen voor een up-to-date website met alle mogelijke FAQ’s, een kennisbank, productvideo’s, eenvoudige filters, intelligente zoekfunctie, instructies bij servicevragen en (proactieve) chats. Met een social team dat 24/7 paraat staat. Of met een app, die tegenwoordig ook elk bedrijf heeft. Waarin de community elkaar inspireert of zelfs antwoord geeft op elkaars vragen. Er zijn talloze mogelijkheden.

Klik hier en lees het volledige artikel