Jongeren vluchten van Facebook naar Twitter

Jongeren vluchten van Facebook naar Twitter
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
7 jaar geleden
Gepost in Social Media

In Nederland was Hyves jarenlang hét sociale netwerk voor jongeren. Dat werd echter al snel ingeruild voor Facebook. Maar ook daar lijkt de rek weer uit, want jongeren, in ieder geval in Amerika, gaan steeds vaker Twitter gebruiken voor interactie met klas- en leeftijdsgenoten. Een ontwikkeling die interessant kan zijn voor marketeers.

De uitspraak dat jongeren steeds vaker Twitter gaan gebruiken komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het werd gedaan door MTV, een bedrijf waarvan we toch wel durven te zeggen dat die de jongere generaties begrijpt. Ze zijn op meerdere fronten betrokken bij wat er speelt onder jongvolwassenen tussen de 18 en 24 jaar, maar proberen ook steeds beter te begrijpen wat er in de hoofden speelt van de jongste ‘millennials’, die tussen de 12 en 17 jaar oud. Dat doen ze regelmatig middels uitgebreide onderzoeken.

Ongewenste reclame op Facebook
Alison Hillhouse, vice-president van MTV Insights, vertelde tegenover Mediapost dat het grootste verschil is tussen het jonge gedeelte van ‘Generatie Y’ en het oude gedeelte dat de jongeren (15 tot 18 jaar) online naar Twitter verhuizen. Ze zeggen dat ze dat doen, omdat hun ouders nu ook op Facebook zitten en omdat ze op Facebook te veel ongewenste reclame krijgen. Desondanks beseffen ze ook wel dat Facebook nog steeds heel erg groot en populair is en dat ze de site dus nog steeds ‘nodig’ hebben. Ze laten dan ook nog wel hun gezicht zien op de site, maar de intieme conversaties voeren ze toch echt steeds vaker op Twitter. “Ze praten daar iets meer in codetaal en er is minder druk om vrienden te worden met alle mensen van school”, aldus Hillhouse.

Generation Innovation
De millenials wordt door MTV ook wel de 'Generation Innovation' genoemd. Niet zo gek volgens Hillhouse, als je de jongeren bezig ziet met het starten van bedrijfjes via Kickstarter of Etsy. In diverse grote steden in Amerika, waaronder Detroit, zag MTV deze innovatieve generatie meermaals aan het werk. "Het voelde alsof het helemaal dichtgetimmerd zat. Maar we liepen de magazijnen binnen en we zagen tech-incubatoren met een stel kunstenaars en ondernemers. We zagen een kano-maker, iemand die bezig was met het ontwerpen van apps en iemand die jassen maakte voor daklozen, en dat allemaal in één ruimte. Ze komen tezamen om met elkaar te delen. Deze 'co-working spaces' zijn een enorme trend."

De jongeren zijn vooral bezig met innoveren, enerzijds omdat dat door hun ouders wordt gestimuleerd (“you can do anything!”) en anderzijds omdat simpelweg de technologie én de recessie het mogelijk maken. Veel jongeren denken: “de economische situatie is zo slecht, ik kan net zo goed nu met m’n bedrijf beginnen. Wat moet ik anders doen?” En diezelfde jongeren zijn niet bang om te falen. Ze denken dat ervaring overgewaardeerd is. De meerderheid denkt dat hun bedrijvigheid meer waard is dan een MBA zou zijn en denkt ook dat ze wel even kunnen googelen hoe je CEO van een startup wordt.