Intieme vrienden

Intieme vrienden
6 jaar geleden
Gepost in Tech

Uitvaartverzekering DELA start een nieuwe campagne via Facebook met persoonlijke animatiefilms. Je vriendschappen en relaties met je digitale vrienden moeten daarmee 'intiemer' worden. 

Facebook

Je Facebook profiel is met honderden vrienden, foto’s en ‘likes’ vaak allang niet meer zo intiem. Waarom je met iemand vrienden bent of hoe je iemand kent weet je soms niet eens meer. Daar bedacht uitvaart coöperatie DELA, bekend van de internationaal geprezen ‘mooie woorden’ campagne, een oplossing voor. Op de site www.jullieverhaal.nl kunnen Facebookgebruikers vanaf nu het verhaal zien achter hun digitale relaties in een persoonlijke animatiefilm. Door de koppeling van twee verschillende Facebookprofielen ontstaan er allerlei scenes op basis van informatie die de hoofdrolspelers op Facebook hebben gedeeld. Dus jouw vakantiefoto’s en die van je digitale vriend worden bijvoorbeeld aan elkaar gelinked, wat een mooie gezamenlijke scene op een strand in Brazilië kan opleveren. Die uitwisseling van data kan wel zo’n tienduizend mogelijke verschillende scenes creëren. Ook wordt er een speciale techniek toegepast voor gezichtsherkenning die automatisch de meeste geschikte foto’s en belangrijkste uiterlijke kenmerken van de hoofdrolspelers selecteert. Het verhaal moet sterk herkenbaar zijn voor de hoofdrolspelers met bijvoorbeeld scenes uit hun gezinssituatie of een verwijzing naar hun favoriete restaurant of televisieserie.

Digitale intimiteit

DELA wil met dit concept een nieuwe level van digitale intimiteit bewerkstelligen. Mensen de mogelijkheid geven hun verhaal te delen met personen die belangrijk zijn in hun leven. ‘Elk verhaal verdient een mooi einde’ luidt de slogan die natuurlijk meteen verwijst naar hun dienstverlening als uitvaartverzekeraar. Net als hun vorig jaar met de internationale prestigieuze Grand Prix prijs bekroonde ‘mooie woorden’ campagne draait het hier ook om de boodschap dat je beter niet kunt wachten met wat moois te zeggen tegen elkaar. Het is een sterk staaltje emotionele storytelling waar het hart van mening marketeer sneller van zal gaan kloppen. Volgens de bedenkers van het creatieve concept, reclamebureau Ogilvy in samenwerking met producent Mediamonks is het juist de kracht van dit soort storytelling dat vaak wordt vergeten door de marketingbranche. Hun concept laat persoonlijke verhalen het hart vormen van de campagne waarmee je de consument direct betrekt. De focus op emotie en storytelling heeft DELA tot dusver geen windeieren gelegd: de ‘mooie woorden’ campagne plaatste de verzekeraar in de top tien van sterkste merken in Nederland en er werden 50% meer verzekeringen verkocht. Het succes van de Facebookfilms moeten we nog afwachten, we kunnen ze straks wel alvast downloaden en de mooiste films kunnen we zelfs in de bioscoop gaan bekijken.