Internationaal ondernemen met Jochem Vroom – Flipit.com

Internationaal ondernemen met Jochem Vroom – Flipit.com
5 jaar geleden
Gepost in Interviews

Jochem Vroom, co-owner van Flipit: een internationaal populaire kortingssite die momenteel in 18 landen actief is. Hij deelt met ons zijn verhaal en tips om internationaal te ondernemen. Zijn motto? Launch Quick and Dirty!

Kortingscode.nl

Om extra geld te verdienen tijdens de studie ging Jochem samen met zijn huidige compagnon  verschillende kleine sites opzetten zoals bijv. gadgets-vergelijken.nl (niet meer online). Na veel avonturen en verschillende websites zo ook de kortingssites Actiecode.nl en Kortingscode.nl. Ze kwamen erachter dat je aan kopende bezoekers veel meer kan verdienen als aan bezoekers die komen voor informatie en vervolgens is het balletje gaan rollen. Langzamerhand gingen zij volledig voor Kortingscode.nl en kregen de smaak te pakken: de grootste kortingssite ter wereld worden werd het doel.  

Van .NL naar .COM

Na de lancering van Kortingscode.nl werd er ook een Duitse en Franse versie van de website gelanceerd. Enkele adverteerders van Kortingscode.nl zijn op meerdere markten aanwezig waardoor er direct al een klein internationaal netwerk was om mee te starten. De sites werden grotendeels gekopieerd van het Nederlands naar het Duits en Frans. Met te weinig mankracht, kennis en zonder unieke site startte zij daar ‘lean’. Dit was in eerste instantie een behoorlijke flop. Maar, dankzij deze ervaring wisten zij vervolgens exact hoe ze het wél moesten doen. De reis naar succes werd voortgezet in een stijgende lijn. 

Tip: “Niet bang te zijn om te starten, gewoon doen. ‘Launch Quick and Dirty!’ Daar leer je zoveel van. Als je maar zorgt dat je snel kunt schakelen en aanpassen.”

International branding 

Voor Flipit geen saaie namen en zoektermen zoals Kortingscode.nl en Gutscheincode123.de (Duitse vertaling van kortingscode.nl).  “Google apprecieert het meer als je een merknaam groot maakt i.p.v. een zoekterm als kortingscode.” Ambitieus en zelfverzekerd gingen zij op zoek naar een internationale merknaam. Een hippe Amerikaanse term die al hun brand-activiteiten zou kunnen omvatten en vonden daar ‘Flipit.com’.

Helaas wist de eigenaar van de domeinnaam ‘Flipit.com’ ook wat voor juweeltje de naam was. Een flinke duit in de buidel was hierdoor niet te vermijden. Deze hoge investering heeft in het begin de nodige spanning met zich meegebracht maar bleek een goede keus geweest te zijn. De term ‘Flipit’ wordt internationaal begrepen en gebruikt!

Tip: “Kies je merknaam bewust en denk goed na of het goed bij je onderneming past. Bij voorkeur geen zoekterm als naam!”  


Internationaal ondernemen; love the adventure

Flipit bestaat al in 18 landen waaronder: Australië, Indonesië en Spanje. Momenteel zijn ze druk bezig met Flipit te introduceren in Denemarken. Daarbij is het zaak om goed de regelgeving in de gaten te houden. In elk land werkt het weer anders. In Brazilië konden zij bijvoorbeeld heel moeilijk in het affiliate netwerk komen omdat ze eerst niet over een identiteit beschikte in Brazilië.

“Internationaal ondernemen is één groot avontuur, overal kom je een ander probleem tegen en dat maakt het ook zo leuk!”

Tip: “Wil je uitbreiden naar het buitenland met je onderneming, zorg dat je goed geïnformeerd bent over de gang van zaken daar.”

De couponindustrie 

In Nederland zijn kortingscodes op dit moment minder populair als in bijvoorbeeld Amerika en Engeland. Daar is het heel gewoon om bijvoorbeeld in restaurants kortingscodes te gebruiken. Ook zijn mensen daar veel meer op zoek naar kortingen, voor zowel online als offline gebruik, dan in Nederland. Echter ziet Jochem wel een verschuiving plaats vinden en verwacht hij dat in de toekomst online kortingscodes en kortingsbonnen in Nederland ook een veel grotere rol gaat spelen.

Jochem: “Nederland loopt zo'n anderhalf jaar achter op Engeland met het gebruik van kortingscodes.”

Making money

Flipit verdient zijn geld op basis van het aantal verkopen wat via Flipit.com word gerealiseerd (= cost per sale). Zij werken met affiliate marketing waarbij vier belangrijke partijen worden samengebracht; de klant, de winkelier/dienstverlener (bijv. hema.nl), verschillende affiliate netwerken (doelgroep netwerk) en met de affiliate (Flipit).
Flipit heeft, door zijn grote internationale netwerk, een meerwaarde gecreëerd waar winkeliers zoals Zalando.nl niet omheen kunnen. Zelfs bedrijven zoals Groupon.nl, waarvan je zou denken dat het  een concurrent is, is klant bij Flipit. Een aanbieder kan simpelweg via Flipit.com veel meer potentiële kopers bereiken. En zo duur is het niet vergeleken met alle andere traffic bronnen.

Tip: Ben je benieuwd naar affiliate marketing en of jij er iets mee kunt? Klik dan hier.

Toekomstplannen

Flipit wil in elk land ter wereld actief zijn, globaal marktleider in kortingscodes worden en 1 miljoen bezoekers per dag op de site hebben. Momenteel hebben zij  vijftig-/ zestigduizend bezoekers per dag. Ook al gaat het enorm hard met het bedrijf, de ambitie is er dus nog niet uit! Ze gaan de website inrichten op basis van de feedback van de gebruikers en hoe de gebruikers met de site omgaan. Nu heeft de site Flipit.com nog weinig betekenis wat je kunt ‘om-flippen’  maar dat komt nog. Flipit is upcoming, populair en moeten we zeker in de gaten gaan houden voor kortingen.

Tip: Wil je een aankoop doen, kleding, boeken, electronica, etc. kijk dan eerst even op Kortingscode.nl of Flipit.com! Want de kans is groot dat er een kortingscode beschikbaar is!