In 4 stappen een overtuigende homepage? Zo doe je dat!

In 4 stappen een overtuigende homepage? Zo doe je dat!
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
5 jaar geleden
Gepost in Website

De homepage is en blijft één van de belangrijkste onderdelen van je site. Het is de ontvangstruimte van waaruit je bezoeker verder navigeert. En in deze ruimte wil je de bezoeker een warm welkom heten en hem of haar laten zien wat je allemaal kunt doen. Maar hoe voorkom je dat de bezoeker bij binnenkomst afhaakt? Door direct het doel van je site duidelijk te maken, met overtuigende copy én beeld. Dit stappenplan helpt je daarbij.

Een goede homepage is goud waard
Alhoewel een deel van je bezoekers de homepage overslaan – ze belanden via Google rechtstreeks op een dieper gelegen pagina – is en blijft de homepage een essentiële pagina. De homepage geeft je bezoekers inzicht in de belangrijkste onderdelen van de site. Het biedt overzicht en is de eerste stap tot het uitvoeren van een taak.

“A company’s homepage is its face to the world and the starting point for most user visits. Improving your homepage multiplies the entire website’s business value, so following key guidelines for homepage usability is well worth the investment.”
— Jakob Nielsen

De tijd dat we alle onderdelen van de site op de homepage zetten (het ouderwetse startpagina-concept), laten we gelukkig steeds meer achter ons. Meer en meer denken we na over wat de essentie van de site is. Wat het startpunt is om de belangrijkste taken uit te voeren en bieden we alleen dat aan op de homepage. Secundaire informatie vervalt en ontsluiten we via andere wegen: navigatie, zoekfunctie, overzichtspagina’s, doorkliks op detailpagina’s, et cetera. Met andere woorden: focus als geheim achter een goede user experience, zoals Gertjan Melgers vorige week schreef.

De 4 regels voor je homepage
Jacob Nielsen stelt in ‘Top 10 Guidelines for Homepage Usability’ vier handige regels op voor het inrichten van je homepage:

1) Maak het doel van je site duidelijk;
2) Help gebruikers vinden wat ze zoeken;
3) Geef een voorproef van de content;
4) Versterk interactie met visual design, niet andersom.

Klik hier en lees verder