Importeren uit EU-landen, waar moet je op letten?

Importeren uit EU-landen, waar moet je op letten?
3 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

Goederen en diensten uit het buitenland inkopen is tegenwoordig heel gewoon. Maar veel ondernemers die dit doen, weten niet precies wat hier de regels voor zijn. SFAA heeft het voor jou uitgezocht en beantwoordt daarom in deze nieuwe blog de vraag: Importeren uit EU-landen, waar moet je op letten?

Btw
Bij het importeren van goederen uit andere EU-landen ben jij de afnemer. Vaak brengt de leverancier 0% btw in rekening en moet je Nederlandse btw betalen. Indien je daarentegen diensten afneemt uit een andere EU-land, ben jij degene naar wie de btw wordt verlegd (“VAT reverse charge”). Zowel in het geval van goederen als diensten bereken jij de btw aan de hand van de Nederlandse tarieven en geeft deze aan in jouw aangifte. Het is overigens ook mogelijk om de btw gelijk als voorbelasting af te trekken, mits de goederen of diensten worden gebruikt als belaste omzet. Je draagt de BTW dus af én vraagt deze terug in dezelfde aangifte, waardoor je onder de streep op 0 uitkomt.

Als we hebben het over de diensten, dan gelden er een aantal uitzonderingen. Ook bij de goederen is er sprake van bijzondere situaties. Lees het allemaal op de website van de belastingdienst

Handig om te weten: intracommunautaire verwerving. Zo worden de transactie genoemd waarbij goederen of diensten worden ingekocht uit een andere EU-land en waar btw over wordt betaald in Nederland.

Geen btw-aangifte
Ben je een rechtspersoon en geen ondernemer of ben je een ondernemer die alleen vrijgestelde prestaties levert of die gebruikt maakt van langbouwregelingen? Dan doe je geen btw-aangifte. Lees op de website van de belastingdienst alles over wat je wel moet doen (bij drempelbedragen).

Vreemde valuta
Indien je een factuur ontvangt in een vreemde valuta, zoals de Britse Pond, dan moet je bij jouw btw-aangifte het bedrag omrekenen naar euro’s. Voor goederen gebruik je de laatst genoteerde verkoopkoers van de factuurdatum. Maar stel dat je na de 15e dag van de maand een factuur ontvangt waarvan de dienst een maand ervoor was geleverd, dan gebruik je de koers van die 15e dag. Voor diensten geldt: gebruik de verkoopkoers van de factuurdatum of gebruik het uiterlijk toegestane uitreikdatum van de factuur (15e dag van de maand na de maand waarin de dienst is afgerond. Voor intracommunautaire diensten: maak gebruik van de verkoopkoers van het moment waarop de dienst is geleverd.

Administratie
Om te beginnen moet je dezelfde gegevens bijhouden als bij inkopen binnen Nederland. Echter, zoals eerder genoemd zijn er een aantal bijzondere situaties en uitzonderingen. Bekijk hiervoor de website van de belastingdienst.

Als je een rechtspersoon bent die goederen inkoopt uit andere EU-landen, dan houd je jouw administratie bij als een intracommunautaire verwerving (ICV). Weet je niet zeker of je hieronder valt? Gebruik dan het hulpmiddel op de website van de belastingdienst.

Val je hier wel onder, dan is het bijhouden van aantekeningen (gekregen facturen en uitgaven die zijn gedaan voor ICV) noodzakelijk. Zorg ervoor dat de volgende aspecten aanwezig zijn op de facturen:

- Datum en factuurnummer
- Naam adres en btw-identificatienummer van de leverancier
- Goede omschrijving van de goederen die geleverd zijn
- Het bedrag opgesplitst in nieuwe vervoersmiddelen, accijnsgoederen en overige goederen
- Btw-bedrag

Aangifte doen
Wanneer je aangifte moet doen, hangt ervan af of het gaat om goederen of diensten. Voor het tijdvak waarin je de goederen aangeeft, gebruik je de factuurdatum. Bij diensten geldt; als het gaat om een intracommunautaire dienst, dan geef je dit in het tijdvak aan waarin je de dienst hebt ontvangen. Voor de overige diensten maak je gebruik van de factuurdatum of de 15e dag van de maand, waarvan je de dienst al in de maand ervoor had ontvangen. 

Hierbij is ook een uitzondering op doorlopende diensten. Indien je doorlopende diensten afneemt die langer dan een jaar duren, betaal je de btw per jaar, over dat deel van de dienst dat aan je is geleverd in dat jaar. De btw over de dienst hoort in dit geval wel naar je verlegd te zijn. Is er bij jou sprake van een fiscale eenheid? En doe jij voor alle ondernemingen één btw-aangifte? Dan ben je verplicht om een extra formulier in te vullen.

Btw terugvragen
Is er aan jou geen 0 % tarief in rekening gebracht en de btw niet verlegd, maar staat er een BTW bedrag op de bon of factuur? Dan is het mogelijk om de btw terug te vragen via de Nederlandse Belastingdienst indien er sprake is van in een ander land betaalde btw waarvan je geen buitenlandse btw-aangifte hebt gedaan en waarvan je de btw mag aftrekken als voorbelasting. Dit is een tijdrovend proces, dat pas de moeite waard is als u honderden euro’s terug kunt krijgen. Bovendien verschilt het per land waarvan je wel en niet de BTW kunt terugkrijgen.

Eveneens is de btw aftrekbaar in jouw buitenlandse aangifte, mits je verplicht bent om aangifte in het buitenland te doen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je veel verkoopt aan consumenten in het betreffende land.

Tot slot
Wil je meer informatie over het importeren van goederen en diensten uit andere EU-landen? Of heb je hulp nodig bij het inrichten van jouw administratie? Of zou je de aangifte van btw willen uitbesteden? SFAA is ervaren in internationale handel en helpt je graag! Je kunt ons bellen op het nummer 020-2610723 of een mail sturen naar [email protected]