"Ik ga mijn klanten toch niet e-mailen"

"Ik ga mijn klanten toch niet e-mailen"
5 jaar geleden
Gepost in Columns

Meneer van Vliet van Product X B.V. is een man met een homogeen product, laten we zeggen balpennen. Hij wilde zo anoniem mogelijk blijven, hij vertrouwt het grote boze internet niet. Hij is wel op en top ondernemer met liefde voor het vak. Ik heb hem niets kunnen verkopen, maar ik heb veel van hem geleerd.

Nokia 6310i

Meneer van Vliet nodigde mij uit voor een gesprek. Door de jaren heen heeft hij vrienden en kennissen horen praten over e-mail, sociale media en, in zijn woorden, andere nonsens. Al 25 jaar werkt hij als zelfstandig ondernemer (soms met, en soms zonder personeel) en zijn grootste digitale overwinningen zijn de mobiele telefoon (nog steeds de Nokia 6310i) en zijn PC voor zijn boekhouding. Op zijn bureau liggen verder nog een rekenmachine en een apparaatje van de bank. De rekenmachine om zijn computer te controleren en het bankkastje omdat zijn vrouw moe werd van alle ritjes naar de bank. Om het kort te houden, het was alsof ik terug was in de jaren 90.

Het gesprek begon enthousiast. Ondanks de grote weerstand was hij erg geïnteresseerd in de wereld die voor mij en velen van ons zo vanzelfsprekend is. Hij stelde concrete vragen, voor zo ver mogelijk, over het bereik van een eigen website, en de meerwaarde van een e-mail adres met eigen domeinnaam. Kort had ik de illusie dat ik doordrong tot de man. Tot de vraag: "Worden mijn balpennen beter als ik een website en een e-mail adres heb?"

Digitale wereld

Ik probeerde hem uit te leggen dat een stap naar de digitale wereld hem zou helpen sneller en makkelijker zaken te doen. Hij hoefde niet meer uren te bellen, te reizen naar een klant of ieder keer weer stapels met catalogi mee te slepen. Met 1 druk op de knop zou het geregeld zijn. Zijn hele onderneming zou vele malen efficiënter worden.

"Maar hoe kan ik mijn klant dan overtuigen? Een lap tekst op een scherm over balpennen zou mij niet overtuigen. Tenminste, als ik niet zo van balpennen hield. Mijn klanten verdienen het beste en niet het modernste. Als ik naar Friesland moet om iemand te overtuigen van mijn product, dan doe ik dat. Mijn balpennen zijn de beste van Nederland, en dat moet ik verkopen." Hij pakte zijn map met klantgegevens en gooide het met een smak op tafel. "Dit zijn 25 jaren van bellen en reizen. Tot in detail beschreven wie wat heeft gekocht. Ik heb ze stuk voor stuk zelf opgezocht, gevonden en benaderd. Als je mij wilt helpengeef al mijn potentiele klanten een website, dan kan ik ze makkelijker vinden. Maar ik ga mijn klant niet naar mij laten zoeken. Dat is mijn werk en dat vind ik leuk!"

Persoonlijk contact

Meneer van Vliet kreeg mij stil. In de 4 jaar tijd dat ik websites verkoop aan totale digibeten ben ik blijkbaar 1 ding uit het oog verloren. Persoonlijk contact en passie voor wat je doet. Het ironische is, zelf doe ik precies het zelfde om mijn klanten te bereiken. En zo, verloor ik als "ComputerNerd" heel even het vertrouwen in het internet. Want wie ben je nog als ondernemer, als je niet meer vertrouwd op je eigen passie en plezier?

*Ik heb deze tekst nog aangepast nadat ik hem aan meneer van Vliet heb laten lezen. Sommige stukken zijn dus ook absurd. Zie ze als een metafoor. Ik vond de visie van meneer van Vliet belangrijker dan de feiten over zijn bedrijf.