Iets extra's voor de medemens: Buy One Extra

Iets extra's voor de medemens: Buy One Extra
5 jaar geleden
Gepost in Interviews

Er is een overvloed aan eten, drinken en goederen zoals kleding. Toch zijn er mensen die zich deze levensbehoeften moeten ontzeggen. Buy One Extra wil hier verandering in brengen.

Idee achter Buy One Extra

Daniel Wichers: "Zoals veel van mijn ideeën bedacht ik Buy One Extra toen ik in mijn bed lag. Componenten die een belangrijke rol speelden: ik had onlangs gehoord over ‘suspended coffee’ en ik was bezig met het oprichten van een Repair Café in Hilversum. Suspended coffee is het ‘uitgesteld’ extra kopen van een kopje koffie voor iemand anders, een klein maar nobel gebaar. Het Repair Café is een initiatief dat vrijwilligers samenbrengt om kapotte spullen een nieuw leven in te blazen. Zij bieden je online het materiaal om zelf een Repair Café op te zetten. Met Buy One Extra heb ik deze twee principes gecombineerd, het kopen van een product voor een ander en het iedereen mogelijk maken om dit te doen. Ik begon te realiseren welke impact het kon hebben! Hoe we kunnen zorgen voor een betere verdeling van voedsel, kleding, schoolspullen en eigenlijk alles wat organisaties nodig hebben. Ik ben toen meteen begonnen met het maken van een website en logo, want slapen lukte toch niet meer. Al snel kreeg ik door dat ik hulp nodig had met bijvoorbeeld het schrijven van teksten. Daar heb ik een Facebook groep voor opgericht en mensen gevraagd en toegevoegd die zo een denktank vormden waar ik een beroep op kon doen. In die groep heb ik Ilse Mulder leren kennen, waarmee het zo klikte dat ik haar heb gevraagd om partner te worden."

Nog meer liefdadigheid?

Liefdadigheid kan er naar hun mening niet genoeg zijn. Er bestaan natuurlijk al heel veel goede doelen, maar nog geen met zo’n uniek concept als Buy One Extra. Ze stimuleren de economie én ondersteunen organisaties. De manier waarop ze dit doen is door in winkels consumenten de gelegenheid te geven om extra producten te kopen en deze te schenken aan vrijwilligers van passende organisaties. Het is laagdrempelig, donaties zijn transparant en bestaan indirect niet uit geld, maar uit spullen.

Campagne opstarten als organisatie

Organisaties of winkel kunnen online campagne verzoeken aandragen. Zo kan bijvoorbeeld een Voedselbank aan een supermarkt worden gekoppeld of een dierenasiel aan een dierenwinkel. Buy One Extra is pas sinds 11 juli 2013 gelanceerd. In deze opstartfase hebben zij voornamelijk zelf organisaties benaderd om hun te koppelen aan winkels en vice versa.

Daniel: "Krijgen wij partijen bij elkaar, dan zetten we gezamenlijk een campagne op. We bekijken eerst met welke spullen een organisatie geholpen is en maken daarvan een boodschappenlijst. Daarna zetten wij vrijwilligers in om de boodschappenlijsten en onze informatie flyers uit te delen in de winkels waar de campagne actief is. We organiseren campagnes per regio. Hiervoor hebben we subsites opgericht, zoals buyoneextra.nl/hilversum en buyoneextra.nl/amsterdam. Deze regio’s worden beheerd door vrijwillige regiomanagers, die zich online kunnen aanmelden. Wij zorgen ook voor al het promotie materiaal en geven campagnes online alle aandacht. Zo maken wij gerichte samenwerking tussen winkels, organisaties en vrijwilligers mogelijk voor iedereen."

Waar leef je zelf van?

Daniel: "Wij hebben gelukkig eten en drinken genoeg. Hadden wij het maar in overvloed, dan zouden we het ongetwijfeld weggeven. Het werken aan Buy One Extra levert ons geen geld op want we zijn volledig non­profit. Sponsors en donaties zijn daarom zeer welkom. Op de website kunnen mogelijke sponsors zich aanmelden en is het doen van online donaties mogelijk via je mobieltje, waarmee je al een donatie kunt doen vanaf 1,10 euro. En je kunt je eigen bedrag kiezen met iDeal of Paypal. Niets zou mooier zijn dan alleen maar te hoeven werken aan Buy One Extra. Wij spelen met het idee om via crowdfunding geld in te zamelen en daarom gaan wij binnenkort in gesprek met een ervaringsdeskundige."

Uiteindelijke doel

Het doel is om Buy One Extra te laten verspreiden van stad naar stad door mensen die zich geroepen voelen dit op te zetten in hun regio. Een groot probleem als voedseltekort in Nederland, gaat ze aan het hart. Er zijn ongeveer 150 voedselbanken verspreid door heel Nederland en zij kampen met enorme tekorten. Er zijn ook ideeën voor andere organisaties, deze campagne ideeën zijn openbaar gemaakt. Het concept is gemakkelijk toepasbaar, de vraag is op welke creatieve manier andere campagnes gaan ontstaan. Interessante projecten die in het verschiet liggen, zijn bijvoorbeeld knutselspullen inzamelen voor zieke kinderen in het ziekenhuis en een inzameling van huishoudelijk materiaal voor de opvang van daklozen. 

Daniel: "We dromen van internationale groei en de website is future proof want met de optie om deze te vertalen en landelijk aan te bieden is rekening gehouden. Eenmaal een wereldwijd succes is het in theorie mogelijk om significant bij te dragen aan millenniumdoelen! Hongersnood elimineren, kinderen voorzien van schoolspullen en zieken voorzien van medicatie; het ligt in ons handbereik."

Inspiratiebron

Een grote inspiratiebron voor Buy One Extra is de innovativiteit van de mens. Overal zien ze prachtige initiatieven ontstaan, gevoed door de veranderingen in de economie. Van een weggooicultuur naar een deeleconomie. Van een deeleconomie naar een geefeconomie.

Daniel: "In deze tijden van crisis zie je de gunfactor toenemen. De tijd om het verschil te maken en om onze wereld te verbeteren is nu geschikter dan ooit."

Actie in Hilversum

Buy One Extra organiseerde eind september samen met het Leger des Heils Hilversum haar eerste supermarktactie.

Niet alleen met Kerst, maar ook gedurende het jaar, wil het Leger des Heils in Hilversum mensen helpen die in de problemen zitten. Door een extra product te kopen en in te leveren bij de vrijwilligers van Buy One Extra in de winkel, hoopt het Leger des Heils in het najaar veel mensen te voorzien van een voedingspakket.

Daniel: "Via een collega van een ander initiatief, de Weggeefgroep op Facebook, zijn wij in contact gekomen met het Leger des Heils in Hilversum. Hier bleken ze een tekort aan voedsel te hebben voor de pakketten die ze weggeven aan hulpbehoevende en voor hun gaarkeukens. Na een zeer prettig gesprek hebben we een supermarkt in de buurt benaderd en een datum geprikt. Op 27 september hebben we met een groep enthousiaste vrijwilligers boodschappenbriefjes uit staan delen met daarop de producten die nodig zijn. We hebben 20 kratten voedsel opgehaald! Meer hierover is te lezen op http://buyoneextra.nl/hilversum/."

Met welke Young Startup leden wil je in contact komen?

De deuren staan wagenwijd open voor start­ups die Buy One Extra kunnen en willen helpen op welke manier dan ook. Ze willen altijd netwerken om creatieve mensen te leren kennen die zich misschien willen aansluiten bij de denktank. 

Daniel: "Alle hulp is welkom! Op de website staat een pagina waar vrijwilligers zich kunnen aanmelden. We zoeken ontwerpers, programmeurs, testers, redactie en promotiemedewerkers. We zoeken community, campagne en regiomanagers en iedereen kan zich aanmelden met zijn of haar eigen vaardigheden. Neem contact met ons op als je zelf ideeën hebt of vergroot ons netwerk en stel ons aan iemand voor. En vertel over ons op Facebook, Twitter en Google+."

Buy One Extra is tevens via mail te bereiken. Stuur je bericht naar [email protected]

Buy One Extra