Ideevorming is kinderlijk eenvoudig

Ideevorming is kinderlijk eenvoudig
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
14 dagen geleden
Gepost in Ondernemen

Iedereen kent nog wel die tijd dat je als kind met een stukje papier en een heleboel verbeelding de tijd van je leven kon hebben. Het papiertje en jouw (slaap)kamer kon je in van alles laten veranderen. Het ene moment was je piloot van jouw eigen gevouwen vliegtuig en het andere moment was je een gemaskerde superheld die zijn stad beschermt tegen slechteriken.

Jammer genoeg lukt het ons vaak niet om deze speelse magie op te roepen tijdens ons werk. Terwijl het juist zo handig is als we problemen proberen op te lossen of juist “The Next Big Thing” willen bedenken. Dat is gek. Het moet wel heel simpel zijn als een kind het zelfs kan, toch? Gelukkig zijn er een aantal methodes en technieken die jij kunt gebruiken om weer creatief en speels te zijn tijdens werk.

Zonder doel, geen richting

Je zou het in eerste instantie niet verwachten, maar toen je als kind braaf aan het spelen was had je vaak (on)bewust een doel. Vaak speelde je dat je iemand anders was of dat je zelf de held van je eigen verhaal was. Allemaal met het (on)bewuste doel om jezelf te vermaken en te entertainen om zo de tijd van je leven te hebben.

Voor een ideevormingsessie is dat niet anders. Elke sessie begint met een goed geformuleerd doel. Dit doel is een optimistisch en oplossingsgericht uitgangspunt. Hierbij is het van cruciaal belang dat je ruimte laat voor een breed scala aan oplossingen, maar dat het tegelijkertijd scherp genoeg is om de oplossingen klein te houden. Je wil een probleem briefen, in plaats van een oplossing, zodat je de groep de ruimte geeft om zelf na te denken over de oplossingen zonder dat ze gestuurd worden.

Een voorbeeld van een goed geformuleerd doel zou kunnen zijn: “Hoe kunnen we families van patiënten in het ziekenhuis beter ondersteunen?”

Door een duidelijk doel te formuleren, wordt er een richting met een concrete focus gecreëerd. Deze focus dient als kompas tijdens de creatieve ontdekkingsreis, waarmee er getoetst kan worden of je nog wel de juiste richting op gaat.

Klik hier en lees het volledige artikel