iBeacons voordelig voor de retail

iBeacons voordelig voor de retail
5 jaar geleden
Gepost in Tech

Internetbureau Mirabeau zet Apple’s iBeacontechnologie snel op de kaart bij de Nederlandse retail. V&D en Praxis zijn al met de creatieve ondernemers in gesprek.

Bouwmarkt Praxis wil mogelijk iBeacon-technologie inzetten om klanten zeer snel naar specifieke schappen te delegeren. Dat vertelde Floris Benniks van creatief internetbureau Mirabeau gisteren tijdens Cross Media Café van iMMovator in Hilversum. Eerder al kondigde Mirabeau aan de iBeacon-technologie van Apple te gaan door ontwikkelen in een eigen demo-applicatie voor de retail. Zo kwamen ze met een toepassing waarbij iBeacons – kleine bakentjes die met de smartphone communiceren – in de winkel kortingen en aanbiedingen naar consumenten in de buurt kunnen seinen via een app. Daarnaast krijgen ze middels deze technologie zicht op hoe bezoekers zich door de winkel bewegen met zogenaamde ‘heatmaps.’

Het bedrijf praat momenteel met verschillende Nederlandse retailers, waaronder V&D en Praxis. De meeste klanten van Praxis komen de winkel binnen omdat ze iets specifieks zoeken. Met iBeacons zouden klanten aan de hand van een app direct naar het juiste schap kunnen worden gestuurd. Elke baken zendt namelijk een signaal met een specifiek nummer uit. Op dit moment zijn het vooral iPhones die de technologie ondersteunen. In veel Androidtoestellen ontbreekt het iBeaconprotocol nog. Volgens Benniks gaan de kosten van de bakens snel omlaag: er stappen bijna wekelijks nieuwe fabrikanten in. Op het event in Hilversum werd ook bekend dat MyOrder, het mobiele bestel- en betaalplatform van de Rabobank, een iPad-applicatie beschikbaar gaat stellen voor fysieke retailers in heel Nederland. Op een iPad-scherm zien de winkeliers welke klanten er binnenkomen, hoe ze eruit zien, heten en wat ze eerder hebben gekocht. Dat schuurt natuurlijk wel behoorlijk met de privacy wetgeving, wat de recente ophef rondom wifi-tracking ook al liet zien. Winkeliers zullen kenbaar moeten maken dat ze hun klandizie in de gaten houdt. 

Voor de retailers zouden de iBeacons er dus niet alleen voor kunnen gaan zorgen dat klanten sneller hun winkel binnenlopen en ze kunnen meten waar hun klanten precies op afstappen, het zou ook een significante kostenbesparing op kunnen leveren: als de iBeacon de consument de weg wijst in de winkel is daar minder personeel voor nodig. En dat is natuurlijk ongunstig voor de werkgelegenheid bij winkels als V&D en Praxis. Dat lijkt inmiddels een onafwendbare toekomstvoorspelling te zullen worden.