Houd grip op contracten: 3 tips die je verder helpen

Houd grip op contracten: 3 tips die je verder helpen
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
4 jaar geleden
Gepost in Tips

Zonder klanten heb je geen inkomsten. En zonder inkomsten heb je feitelijk geen bedrijf. Zorg daarom dat je geen inkomsten misloopt door creatieve contracten die in strijd zijn met wettelijke bepalingen. In dit artikel geven wij 3 tips die jou verder helpen om grip te houden op contracten met klanten.

Tip #1 - Denk vooruit
Helaas komen discussies met klanten vaker voor dan je lief is. Vaak ligt dit aan het verwachtingspatroon. Maar wat als jij en de klant er echt niet uit komen? Moet je dan opnieuw het product of je dienst leveren? Of moet je de klant zijn geld terug storten?

Goede contracten en algemene voorwaarden opstellen is vaak een kwestie van vooruit denken. In deze documenten specificeer je nauwkeurig wat je moet leveren en wanneer je een product of dienst moet leveren. Tevens is het zinvol om scenario's te bedenken waarbij het flink misgaat. Heb je een contract of algemene voorwaarden geschreven? Probeer je dan in te leven in de klant en bedenk hoe de klant dit in zijn voordeel zou kunnen omdraaien. Pas het document aan en stop pas met aanpassen als er geen verschil meer mogelijk is met jouw uitleg.

Wist je dat deze contracten en voorwaarden vaak voor 90% voor iedereen hetzelfde zijn? Je kan veel tijd besparen door gebruik te maken van een standaard modelcontract. Besluit je toch zelf een contract te maken? Laat het dan doorlezen door een bevriende ondernemer. Hij of zij ziet vaak dingen die jij wellicht over het hoofd hebt gezien.

Tip #2 - Vergeet nooit de algemene voorwaarden
Zorg dat al je klanten de algemene voorwaarden hebben gezien. Verwijs naar deze voorwaarden via verschillende kanalen en momenten en zorg dat ze gelezen worden. Je kan de algemene voorwaarden op de website plaatsen, meesturen met de offerte of ernaar verwijzen in je e-mails. Wijs je de klant niet actief op de algemene voorwaarden? Dan heb je in feite niets aan deze voorwaarden.

Tevens dienen klanten akkoord te gaan met de algemene voorwaarden. Dit kan door middel van een contract accorderen waarin wordt verwezen naar de algemene voorwaarden. Daarnaast kan het ook online met een “akkoordverklaring” in het betaaltraject. Kortom: wijs de klant actief op de algemene voorwaarden om problemen achteraf te voorkomen.

Tip #3 - Wees niet tè creatief met contracten
Het is niet verboden om zelf je algemene voorwaarden te maken. Maar wees wel voorzichtig dat je niet te creatief in je eigen voordeel bent. Je loopt dan namelijk het risico dat het contract in strijd is met de wet. Wanneer een conflict bij de rechter komt is de kans groot dat hij een gedeelte of wellicht de gehele overeenkomst ongeldig verklaart. Laat dus altijd de contracten controleren door een ervaren jurist of maak gebruik van een standaard contract om fouten te voorkomen.

Meer weten? Maak gebruik van de gratis hulplijn.
Nu ben je waarschijnlijk geen ondernemer geworden om je druk te maken over papierwerk. Daarom helpen wij ondernemers graag met dit soort kwesties. Je kunt altijd gratis even bellen naar +31 (0)20 30 80 675 of stuur een e-mail naar [email protected].