Hoogleraar Kitty Koelemeijer: 'Met retourkosten los je het echte probleem van webwinkels niet op'

Hoogleraar Kitty Koelemeijer: 'Met retourkosten los je het echte probleem van webwinkels niet op'
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 maand geleden
Gepost in Website

Webwinkels lijden grote verliezen door hun genereuze retourbeleid. Steeds meer webwinkels en experts stellen daarom dat we kosten moeten gaan rekenen voor retourzendingen. Geen gekke gedachte, zegt hoogleraar Kitty Koelemeijer, maar zij stelt een andere oplossing voor. “Wellicht moet de manier van betalen om.”

Iedere retourzending gratis: het is een sympathiek gebaar van retailers om de koopjesjager maar te paaien. Dit goedbedoelde lokkertje blijkt echter een strop voor veel webwinkels. De financiële schade loopt vaak op tot in de tonnen. Voor Sans was afgelopen week daarom de maat vol. De Twentse webwinkel gaat als eerste kosten in rekening te brengen: 2,95 euro per pakket.

Milieu

Naast de financiële malheur berokkent het retourbeleid steeds meer schade aan het milieu vanwege bestelwagens die af en aan rijden. Intussen blijft de consument gratis retourneren. Nederlanders sturen gemiddeld 9 procent van hun bestellingen terug en zijn daarmee Europees kampioen retourneren.

Klik hier en lees het volledige artikel