Hoe start je zelfstandig jouw branding

Hoe start je zelfstandig jouw branding
1 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

Als jonge ondernemer heb je een grote stap gemaakt door als zelfstandige jezelf op de markt neer te zetten. Je hebt je kennis en ervaring die je stevige grond onder jouw voeten geeft. Hoe ga je dit doen voor jouw bedrijfsnaam?

Naast jezelf is er natuurlijk ook jouw bedrijfsnaam dat bekendheid moet krijgen. De bedrijfsnaam moet uiteraard samen met jou in een naam genoemd worden en niet los van elkaar gezien worden. Hiervoor moet je net zoveel investeren in de bedrijfsnaam als in jezelf.

Investeren
Een goede ontwikkeling van de naamsbekendheid en reputatie komt niet vanzelf. Hier zul je aan moeten werken als ondernemer.

Een goede manier om hierin te investeren is om de beste service te geven rondom jouw product. Er is bijna geen betere manier om positieve aandacht te krijgen dan mond-tot-mond reclame. Veel bedrijven drijven hierop dankzij het investeren in een goede reputatie in het leveren van een goed product en uitstekende service.

Marketing
Een andere manier om te investeren in je bedrijfsnaam is het vermarkten hiervan. Als het hierbij gaat om reputatie dan is het verkrijgen van een goede naam belangrijk. Met marketing kun je de bedrijfsnaam op meerdere manier een goede reputatie geven.

Doe mee aan awards
Door jezelf in de picture te zetten krijg je exposure, of dit nou direct een goede invloed heeft of niet, het helpt je de naam van jouw bedrijf te bevestigen. Door je in te schrijven voor awards kan dit helpen een positieve invloed te geven wanneer je eenmaal genomineerd bent.

Ga coalities aan
Het aangaan van samenwerking geeft ook een bepaald imago af aan jouw bedrijf. Hiermee toon je al aan dat bedrijven met jou samen willen werken. Jouw klanten kunnen hieraan meerwaarde hechten.

Ga bloggen
Niks is fijner voor een consument als een bedrijf kennis en informatie deelt dat verder gaat dan wat je ze als producent aanbiedt. Het geven van inzichten in de markt en productontwikkeling helpt jou als ondernemer om meer binding met klanten te maken. Ook hieruit komt een betrouwbaarheid over dat helpt bij het bouwen van een goed imago.

Branding
Naast marketing is branding bepalend voor wat je uit wilt stralen naar buiten toe. Hierbij komt de stijl van jouw bedrijf naar voren in design en naam.

Het branden van jouw bedrijf bepaald in welke mate je het design van het logo, visitekaartje, website, etc. ontwikkelt en hoe de taal naar elke type klant en markt specifiek is. Ook de manier waarop je dit inzet is bepalend voor het effect wat je eruit wilt halen.

Premiums
Het inzetten van premiums als brandingmiddel is een strategische zet dat je kan doen om de (potentiële) klant blijvend te herinneren aan jouw merk. Het weggeven van kleine presentjes zoals bedrukte relatiegeschenken en promotionele artikelen is een hele effectieve manier om dit te bereiken.

Het grootste effect is vooral dat jouw bedrijfsnaam tastbaar wordt. Hiermee krijgt de klant ook een binding doordat ze daadwerkelijk iets in handen hebben wat aan jouw naam is gerelateerd.