Hoe onderhoud je het imago van je bedrijf?

23 dagen geleden
Gepost in Gastblogs

Als bedrijf weet je hoe belangrijk het is om een goed imago te hebben. Jouw imago kan veel invloed hebben op jouw vooruitgang, doordat wat je uitstraalt je ook zult leveren. Maar hoe bouw je een goed imago op en hoe onderhoud je die vervolgens?

Spiegel

Jouw bedrijf is net een spiegel van jezelf. Je wilt er zo goed mogelijk uitzien voor de buitenwereld en wilt dat zoveel mogelijk mensen jou ‘mogen’. Allereerst zou je er letterlijk goed moeten uitzien om een goede indruk achter te laten bij klanten. Denk hierbij maar aan een mooi gestreken overhemd, nette broek en de juiste schoenen. Voor de juiste schoenen kun je een kijkje nemen bij de Herenschoenen winkel. De eerste indruk is een cruciaal moment en daarvoor moet je er tiptop uitzien, maar dat is niet alles jouw bedrijf zou er ook zo uitmoeten zien. Jij als werkgever of werknemer zou het bedrijf moeten reflecteren, maar datzelfde geldt ook voor het bedrijf. Daarom is het belangrijk om je bedrijf er goed op orde te laten uitzien en dat alles er strak bijstaat.

Netwerk

Naast het uiterlijk van je bedrijf kun je ook het best aan het netwerk werken waarin jouw bedrijf zit. Als je jouw bedrijf zoveel mogelijk wilt uitbreiden dan heb moet je genoeg contacten leggen om jouw netwerk te verbreden. Deze netwerken kunnen jou een handje helpen op bepaalde gebieden om jouw doelen te bereiken. Deze techniek wordt vaak tussen bedrijven gebruikt. Naast dat je je bedrijf uitbreidt, kun je gebruik maken van deze netwerken om hiermee jouw imago op peil te houden. Vaak als je geassocieerd wordt met bedrijven die ‘groter’ of ‘beter’ dan de jouwe zijn, dan gaat men er van uit dat jij ook bij het clubje hoort. Je kan hieruit veel profijt halen en zo je imago voortbrengen en verbeteren.

Beloftes

Bedrijven houden van mooie en dure beloftes te maken om zo hun bedrijf te laten uitblinken, maar houd je die ook? Dat laatste stukje is de sleutel tot succes. De afspraken die je maakt, de beloftes die je maakt en de plannen die je hebt staan maken jou tot een succesvol bedrijf. In hoeverre houd je je aan jouw doelen en op welke manier heb je die behaald?

Online

Social media is een van de belangrijkste middelen om jouw bedrijf verder te helpen. Iedereen zit wel een op het internet en dit kan ervoor zorgen dan jouw bedrijf steeds meer op het internet gezien zal worden. Maak gebruik van social media, omdat je online een imago en reputatie voor jezelf kan maken. Daarnaast kan je via social media ook meer contact leggen en netwerken opbouwen; wat weer goed is voor jouw bedrijfsgroei. Naast dat het goed is voor het onderhouden van jouw imago, doormiddel van het onlinegedrag kan je volgen wat de mensen van jouw bedrijf vinden en hierop inspelen. Zo kun je allerlei enquêtes laten invullen of prijzen weggeven, want wie houdt nou niet van gratis spullen?