Hoe moeilijk is het betrouwbaar meten van online bestedingen?

Hoe moeilijk is het betrouwbaar meten van online bestedingen?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
5 maanden geleden
Gepost in Website

De recente resultaten van het Koopstromenonderzoek Randstad 2018 geven eens te meer aan hoe lastig is het om een goed beeld van de online bestedingen te krijgen. Het totale online aandeel werd becijferd op 14% (dagelijks 3,1 % en niet-dagelijks 24,2%). Dit totaal aandeel wijkt nogal af van wat Thuiswinkel.org (10%) en Strabo (9%) hebben berekend. Waarin zitten de verschillen?

Voor het berekenen van het online aandeel zijn er grofweg drie methoden:

1. omzet van de (web)retailers
2. analyse van particuliere geldstromen door banken
3. onderzoek onder huishoudens naar hun bestedingspatroon

Het onderzoek onder huishoudens (de derde methode) is weer te splitsen in vier submethoden:

1. meervoudige aankoopplaatsmethode
2. yesterday-methode
3. dagboekmethode
4. bestedingsaandeel

Allereerst ga ik in op het achterhalen van de omzet die door webretailers gegenereerd wordt, dus de eerstgenoemde methode.

Omzet van webretailers

In theorie is het mogelijk om inzicht te krijgen in de omzet die door webretailers gerealiseerd wordt. Het is in principe ook de zuiverste methode, omdat aan de bron gekeken wordt. Het is echter een probleem om die omzet goed in kaart te brengen en wel om de volgende redenen:

Klik hier en lees het volledige artikel