Hoe mensen online teksten lezen [en hoe je daarop inspeelt]

Hoe mensen online teksten lezen [en hoe je daarop inspeelt]
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
30 dagen geleden
Gepost in Ondernemen

Als contentmaker ben ik gek op tekst en taal. Maar dat geldt niet voor iedereen. Veel Nederlanders lezen juist steeds slechter.* Bovendien lezen mensen online teksten anders dan tekst op papier. Wat zijn de belangrijkste verschillen? En welke tips kun je daaruit halen voor het schrijven van online teksten die je lezer wél leest?

Eind jaren 90 doet usability-expert Jakob Nielsen een opvallende ontdekking: 79% van de mensen leest een webtekst niet woord voor woord, maar scannend. Lezers laten hun ogen over een pagina glijden, en pikken er dingen uit die ze zoeken of die opvallen.

Online lezen we ‘taakgericht’

Dit scangedrag is vandaag de dag nauwelijks veranderd, blijkt uit recente onderzoeken van de Nielsen Norman Group. Heel vreemd is dat niet. Online lezers hebben een doel. Een taak. Ze zoeken iets specifieks. Denk aan de openingstijden van een winkel, of informatie over die ene verzekering.

Klik hier en lees het volledige artikel