Hoe je giveaways efficiënt in kunt zetten binnen je bedrijf

Hoe je giveaways efficiënt in kunt zetten binnen je bedrijf
1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

Giveaways zijn te gek om te krijgen, maar misschien nog wel leuker om te geven. Voor zakelijk gebruik is een giveaway ook nog eens een hele originele manier om je bedrijf, organisatie of diensten in het zonnetje te zetten. Je kunt er op een onverwacht moment mee scoren, zodat je de gevoelige snaar kunt raken bij jouw klanten of potentiële klanten. Wat zijn écht originele giveaways als zakelijke cadeaus en hoe zet je deze manier van marketing efficiënt in binnen je bedrijf?

Waarom kiezen voor giveaways als zakelijk cadeau?

Als ondernemer krijg je te maken met klanten, opdrachtgevers, zakenpartners, werknemers en ga zo maar door. Er is inmiddels een groot aantal manieren te verzinnen waarop je dit soort mensen die een belangrijke rol spelen binnen je bedrijf kunt verrassen. Het geven van een leuk zakelijk cadeau is natuurlijk altijd aan te raden, helemaal in tijden van vanuit huis werken en werken op afstand. Een borrelbox of een cadeaukaart kennen we inmiddels wel. Hoe leuk is het om jouw zakelijke publiek te verrassen met een giveaway? Er zijn namelijk enorm veel voordelen te vinden bij een giveaway:

  • Een giveaway onder de klanten in je klantenbestand zorgt voor actie. Stuur je bijvoorbeeld een digitale giveaway dan scoor je automatisch meer verkeer op je website en wie weet zelfs (extra) verkopen van diensten of producten.
  • Mensen worden graag verrast. Een giveaway is een keer iets anders dan een standaard zakelijk cadeau. Bij een giveaway kun je écht goed uitpakken, omdat je hetzelfde geld dat je normaal in meerdere cadeaus stopt nu kunt investeren in één of twee producten of diensten die mensen kunnen winnen.
  • Er is enorm veel aanbod te vinden voor zakelijke giveaways. Neem bijvoorbeeld het grote assortiment van giveaways bij Promofit; hier vind je voor ieder soort bedrijf wel een passend cadeau.
  • Je laat nieuwe klanten op een hele informele manier kennismaken met je bedrijf en wat je doet. Organiseer je bijvoorbeeld een giveaway via social media dan is de kans groot dat je er een volledig nieuw publiek bij krijgt.

Doel van je giveaway bepalen

Een giveaway organiseer je niet zomaar. Er is altijd wel een doel dat je wilt bereiken: misschien wil je bestaande klanten echt eens verrassen of wellicht wil je juist een nieuw publiek trekken. Je kunt een giveaway bijvoorbeeld inzetten als geschenk, omdat je de relatie met je klanten op prijs stelt of omdat je zomaar iemand wil verrassen. Zet je bijvoorbeeld een gratis giveaway op je website, zoals een gratis e-book, dan hoef je daar niets voor terug, maar is je grootste doel verrassen, informatie geven en misschien zelfs meer naamsbekendheid krijgen. Je kunt een giveaway ook inzetten als ruilmiddel. Je geeft bijvoorbeeld korting weg in ruil voor iemands contactgegevens via een nieuwsbrief. Op basis daarvan kun je een betere band opbouwen met je klanten.

Een giveaway via social media hoort ook bij zo’n doel. Wil je een gratis dienst weggeven, zoals een overnachting in je vakantiewoning, de deelname aan een seminar of een gratis product uit je webshop? Dan kun je volgers en iedereen die het bericht online ziet vragen om het bericht te liken en eventueel te delen of iemand in te taggen. Op die manier kun je met weinig een groter publiek bereiken. Uiteindelijk leidt dat tot meer volgers en wie weet zelfs meer kansen op social selling. Natuurlijk kun je ook een giveaway doen aan bestaande klanten of medewerkers om zo een blijk van waardering te uiten. Dergelijke zakelijke cadeaus en acties worden altijd gewaardeerd en kunnen zo zelfs zorgen voor meer verkoop.

Voor wat voor een vorm giveaway ga je?

Tot slot moet je naast het doel van je giveaway weten wat voor een vorm giveaway je überhaupt kiest. Een standaard zakelijk cadeau is leuk, maar over het algemeen niet iets waar veel mensen warm voor lopen. Zorg er daarom altijd voor dat je origineel bent met je giveaways. Hierbij heb je de keuze uit verschillende soorten vormen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Fysieke producten, zoals een leuk item uit je webshop.
  • Diensten, zoals een coachingsessie, overnachting of ticket voor een seminar.
  • Een challenge, zoals een tiendaagse mailing met tips en tricks binnen een bepaalde branche.
  • Geschreven teksten met informatie, zoals gratis e-books (vaak in ruil voor nieuwsbriefgegevens).
  • Video’s met coachingsessies of andere informatie.
  • Combinaties van audio, video en tekst.
  • Like en deelacties op Facebook of Instagram.

Welke vorm giveaway bij jouw bedrijf past, is heel persoonlijk. Waar de een liever gaat voor een giveaway van een fysiek product is het bij een ander bedrijf juist weer aan te raden om voor een giveaway van een e-book te gaan. Kijk dus goed welke giveaway bij jouw onderneming past voor gegarandeerd succes.