Hoe je als startup zichtbaar wordt in de zoekmachines

Hoe je als startup zichtbaar wordt in de zoekmachines
5 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Alles leuk en aardig, maar online vindbaar ben je niet zomaar. Dat vergt tijd en moeite. Maar ook veel afwijzingen, vastlopende mailgesprekken en onverwachts hoge kosten. In dit artikel delen we een handig stappenplan om je online vindbaarheid te verbeteren.

Afstuderen met een scriptie vol ellenlange literatuurlijsten is al lang niet meer standaard. Zo studeerde ik in april af met een afstudeerproduct. Een website over kamerplanten, waar niet alleen ik, maar ook mijn afstudeerbegeleider steeds meer potentie in zag. Hartstikke leuk allemaal die potentie. Maar hoe laat je dit zien aan je doelgroep? Daar waar het tegenwoordig allemaal begint: online vindbaarheid.

Stap 1: Doe een goede zoekwoorden analyse

Maak eerst een lijst met zoekwoorden aan, waar je als website, bedrijf of blog op gevonden zou willen worden. Dit kun je het beste doen met de Keyword Insights van Google, maar is mogelijk via veel verschillende online tools.

Uit de lijst met zoekwoorden kies je een select groepje waar weel waarde aan verbonden is. Daar wil je natuurlijk op gevonden worden!

Stap 2: Ga op zoek naar relevantie

Heb je je focus zoekwoorden vastgesteld? Dan is het tijd om te zoeken naar de juiste plekken waar jij je artikel, content of toegevoegde waarde kwijt kunt. Let er bij deze zoektocht op, dat de websites die je kiest een hogere Domain Authority* hebben. Dit kun je onder andere doen met de welbekende tool van MOZ.

Websites met een hogere Domain Authority worden vaker gecrawled, én misschien wel belangrijker, geven meer waarde aan jouw link.

Stap 3: Lever een toegevoegde waarde

Hiermee bedoelen we niet een artikel die iedereen geschreven zou kunnen hebben. Nee, dit kan beter én leuker! Zorg er allereerst voor dat het artikel dat je maakt past bij je website (zeer belangrijk!), dat deze aansluit op de website waar je artikel zou willen plaatsen en het liefste geef je er ook nog een eigen draai aan. Vooral dat laatste is van hoge waarde. NIet alleen voor jou en je website, maar ook voor de website waar je het artikel plaatst.

Denk bij deze toegevoegde waarde aan een zelfgemaakte video, e-learning en brochure. Of wat dacht je van een infographic? Als jij het maar zelf hebt gemaakt! En het leukste? Omdat je de content zelf maakt kun je deze per website personliseren. Dat waardeert de bezoeker en website waar je het plaats niet alleen, ook de zoekmachines waarderen je inzet.

Stap 4: Mailen, mailen en nog eens mailen!

Zodra je de basis van je artikel en de toegevoegde waarde hebt vastgesteld mag je aan de slag. Stuur een mail waarin je open en eerlijk bent. Jij zou zichtbaarder willen zijn in de zoekmachines, en in ruil voor zo'n linkje lever jij waarde. Waarde waar iedereen iets aan heeft. Een win-win situatie dus! Helaas zal niet iedereen die je mailt dit inzien, maar zo gaat dat nou eenmaal. Een tiental links per maand levert je in ieder geval al veel op. Stel niet te hoge eisen aan jezelf. Zolang je aan de slag gaat komen die zoekwoorden wel.


Dan rust mijn nog een tip! Vergeet niet om de gewenste zoekwoorden mee te nemen in je artikelen, en daaronder een link te plaatsen. Anders krijgt je Domain Authority wel een boost, maar het gewenste zoekwoord niet. En dat zou zonde zijn! 

*Domain Authority is de waarde die o.a. Moz aan je domein legt. Deze waarde wordt geschat en komt samen door het aantal waardevolle links die naar je website linken. Presteer je goed op concurrerende zoekwoorden? Ook dan zal je Domain Authority gaan stijgen!