Hoe je als beginnend ondernemer aan klanten komt

Hoe je als beginnend ondernemer aan klanten komt
4 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Gefeliciteerd, je hebt de stap gezet en bent eigenaar van een eigen onderneming! Op papier althans, het echte werk gaat nu pas beginnen. Het allerbelangrijkste nu is om een klantenbestand op te bouwen en te zorgen voor inkomsten. Een onderneming heeft immers geen bestaansrecht zonder deze klanten / inkomsten. Maar de grote vraag is nu natuurlijk hoe je een goed en stabiel klantenbestand opbouwt. In dit blog volgen een aantal tips waarmee je direct aan de slag kunt.

Tip 1 - Investeren

Investeren, dat kost toch alleen maar tijd en geld? Klopt inderdaad, in het begin zul je tijd en geld moeten investeren om een klantenkring op te bouwen. Misschien betekent het dat je in eerste instantie niet al je tijd kunt steken in je core business, maar ook veel met randzaken bezig bent. Houd altijd in je achterhoofd dat deze investeringen normaal gesproken dubbel en dwars terugverdiend zullen worden op de langere termijn.

Tip 2 - Maak jezelf geliefd

Het gevoel is tegenwoordig bij veel mensen een doorslaggevende factor om uiteindelijk over te gaan tot de aanschaf van een product of dienst. Natuurlijk zijn er ook andere factoren die een belangrijke rol spelen, zoals bijvoorbeeld de prijs, maar onderschat deze ‘gunfactor’ zeker niet! Een eerste indruk maak je maar één keer, dus zorg dat deze ook direct goed is. Daarna is de focus op service belangrijk, zodat klanten een goede en duurzame relatie voor langere tijd met je kunnen opbouwen.

Tip 3 - Zorg dat je gevonden wordt

Klanten komen over het algemeen niet zomaar uit de lucht vallen. Als ze dat toch doen, dan heb je heel erg veel geluk! In de andere gevallen zul je toch echt gevonden moeten worden. Tegenwoordig zal dat vooral online zijn. Zorg dus dat je een LinkedIn-pagina, een Facebook-pagina en/of een website hebt waarop je goed gevonden kunt worden en waar mensen al een eerste (goede) indruk van je krijgen. Als je je contactgegevens duidelijk vermeldt, is het slechts een kleine stap om je ook daadwerkelijk te benaderen.

Tip 4 - Personal branding

Hoe je jezelf in de markt wilt zetten, dat is volledig aan jezelf. Zorg er in ieder geval voor een goede en duidelijke online vindbaarheid, waar je al een goed gevoel overbrengt naar de (potentiële) klanten en dat ze je goed kunnen bereiken. Herkenbaarheid is hierin zeker niet te onderschatten. Een eigen huisstijl en een goed logo zullen zeker helpen om sneller in het hoofd van mensen te komen. Je zult het misschien niet direct denken in dit digitale tijdperk, maar de ouderwetse papieren visitekaartjes werken nog steeds ontzettend goed. Zorg dus dat je altijd een aantal bij je hebt en kunt uitdelen.