Hoe ga je als ondernemer om met tegenslag?

Hoe ga je als ondernemer om met tegenslag?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Beginnersvragen

Overal om je heen lijkt het net alsof iedere ondernemer het direct helemaal voor elkaar heeft. De één heeft meer dan een miljoen volgers, de ander krijgt allerlei gave projecten toebedeeld. In de realiteit ligt de situatie toch net even anders voor de meeste (startende) ondernemers. Die moeten keihard werken om zichtbaar te worden en klanten te vinden en worden zelfs regelmatig gevraagd of ze geen ‘gratis’ werk kunnen leveren omdat dit goed staat op hun portfolio.

Gelukkig zeggen de meeste starters die ik ken gewoon keihard NEE wanneer er weer zo’n profiterende pannenkoek ten tonele verschijnt. Toch komen er nog genoeg andere tegenslagen op het pad van de creatieve ondernemer, waar we op de één of andere manier mee zullen moeten dealen.

Om mijzelf maar even als voorbeeld te nemen: Het is al enkele keren voorgekomen dat andere ondernemers die voor zichzelf zijn begonnen, eerst ontzettend enthousiast zijn over mijn blogcursus en zich willen inschrijven, waarna ze afhaken als het aankomt op daadwerkelijk een betaling verrichten om de cursus te kunnen volgen. Ik vind dit heel erg zonde, omdat ik weet dat heel veel ondernemers die willen bloggen, bizar veel aan de cursus gaan hebben omdat zij beter leren schrijven en daardoor goed te vinden zijn in de zoekmachines. Natuurlijk baal ik er dan een dag of twee van, omdat ik er van uit ga dat geïnteresseerden ook daadwerkelijk enthousiast zijn en niet kunnen wachten om te starten. Een dag later denk ik vooral: ‘Tja alle ondernemers krijgen wel eens te maken met mensen die last minute afhaken om wat voor reden dan ook.’ Erna lig ik er ook niet meer wakker van en ga ik gewoon verder met de volgende klant. Het is graag of niet natuurlijk. Een tip om met deze situatie om te gaan is om er een dag flink van te balen of zelfs chagrijnig te zijn en je emoties er gewoon te laten ‘zijn’, maar om daarna absoluut niet aan jezelf of je product te gaan twijfelen als je hier zelf 100% achterstaat! Het heeft in dit geval namelijk niks met jou te maken, maar met de denkwijze van de andere persoon.

Een andere voorkomende situatie is wanneer je lekker aan het werk bent geweest voor een klant, waarna de klant niet wil betalen, dit steeds ‘vergeet’ of alsnog met je wil onderhandelen over een lager uurtarief. Stem hier nooit mee in, maar stel voordat je een project aangaat een duidelijke overeenkomst op waarin je precies beschrijft wat voor werkzaamheden je uitvoert en wat je uurtarief of projectprijs is. Laat de klant deze overeenkomst zo snel mogelijk ondertekenen, zodat je bij onenigheid of onduidelijkheid altijd kunt teruggrijpen naar dit document. Als ondernemer moet je zo goed mogelijk je eigen rechten en plichten vastleggen, omdat niemand anders het voor je zal doen, zoals bij loondienst meestal wel het geval is. Zorg er daarnaast voor dat je Algemene Voorwaarden door de controle komen als de Wet DBA van kracht gaat en regel dat deze voor iedereen die jouw website bezoekt inzichtelijk zijn gemaakt. Stuur de voorwaarden ook meteen mee wanneer je een offerte hebt gemaakt, zodat de klant gelijk weet waar hij/zij aan toe is. Lees het volledige artikel.