Hoe Facebook jouw bereik bepaalt

Hoe Facebook jouw bereik bepaalt
5 jaar geleden
Gepost in Tech

Waarom laat Facebook bepaalde berichten vaker zien dan anderen? Waarom heeft het ene bericht een 3 keer zo groot bereik dan een ander? Kwesties die vele marketeers zich dagelijks afvragen. Facebook bepaalt dit aan de hand van de zogenaamde EdgeRank.

Waarom laat Facebook bepaalde berichten vaker zien dan anderen? Waarom heeft het ene bericht een 3 keer zo groot bereik dan een ander?

Kwesties die vele marketeers zich dagelijks afvragen. Facebook bepaalt dit aan de hand van de zogenaamde EdgeRank. Simpel gezegd geeft de EdgeRank een bepaalde waarde aan je bericht, foto of link. Maar hoe zorg je er nou voor dat je post een hoge beoordeling krijgt? Dit wordt onder andere door de interactie op je bericht bepaald. Voor de complete uitleg van de EdgeRank verwijs ik je door naar Frankwatching.

Ik zet een aantal praktische tips voor je op een rij die kunnen zorgen voor een hoge EdgeRank (en dus een hoog bereik!).

  • Geef je bericht een hoog conversatiepotentieel. Dit kan je onder andere doen door een vraag te stellen in je bericht. Volgers zullen hierdoor eerder geneigd zijn te reageren. Een comment heeft meer invloed dan een ‘like’ en zal je bericht dus een hogere waarde geven.
  • Upload niet alleen berichten, maar ook regelmatig foto’s. Foto’s wegen zwaarder in de Edgerank en zullen dus een groter bereik hebben.
  • Post ook eens berichten via mobiel internet. Bedrijven die dit deden zagen een stijging van 39% in hun engagement per bericht! (Let op, dit staat los van je bereik)
  • Maximaal bereik realiseren? Zorg dan dat je bericht gedeeld wordt door je volgers. Dit kan je doen door er bijvoorbeeld een wedstrijd aan te koppelen.


Een van de koplopers van het creëren van interactie is toch wel Amstel Bier . Hoeveel valt er nou te praten over bier denk je? Neem maar eens een kijkje!

https://www.facebook.com/Amstel?fref=ts

Amstel Bier plaatst regelmatig afbeelding (hoge waarde!) met een grappige tekst erin. Humor is een goede manier om interactie uit te lokken. Ook plaatsen ze veel berichten die tijdsgebonden zijn, zoals op de vrijdagmiddag (de vrijdagmiddag borrel) en die dus op dat moment veel reactie uitlokken.