Hoe blijf je gezond aan het werk?

Hoe blijf je gezond aan het werk?
2 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

We proberen steeds gezonder te leven, maar werken we ook gezond? Stress, deadlines en een verkeerde werkhouding kunnen nadelig zijn voor de gezondheid van jou en je werknemers. Om optimaal te kunnen werken en gezond te blijven, is het belangrijk om bewust te kijken hoe je werkt.

Gezond werken, wat is dat precies? Dit is eigenlijk vrij simpel: een goede werkhouding, een fijne werkruimte en leuke collega’s. Waarom is het belangrijk? Wanneer je een goede gezondheid hebt, kun jij je beter richten op het werk en ben je gelukkiger (ook buiten privé). Om je een handje te helpen volgen hier 6 praktische tips die direct toepasbaar zijn op kantoor en die bijdragen aan jouw gezondheid:

1. Investeer in goede meubels

Ergonomisch verantwoorde stoelen en verstelbare bureaus zorgen voor de juiste werkhouding en kunnen zo aanhoudendFe klachten zoals RSI voorkomen. Daarnaast valt onder het ‘nieuwe werken’ staand werken. Deze manier van werken zorgt voor een verbeterde bloedcirculatie, geeft meer energie en zorgt voor een betere humeur. Hierdoor is het werken niet alleen leuker, maar zijn jij en je collega’s ook nog productiever. Je verbrandt bovendien meer calorieën en hebt minder rugklachten.

Pro-tip: wissel staand en zittend werken regelmatig af en loop af en toe een klein rondje voor de meest gezonde werkstijl!

2. Zorg voor een goed klimaat in het kantoor

Denk bij het huren van een kantoor goed na of er verwarming en airconditioning nodig is. Kou en hitte kunnen namelijk de concentratie verstoren. Als je op de warmste en koudste dagen ook comfortabel aan het werk wil, is een goed klimaatsysteem in het kantoor van groot belang. Naast airconditioning en verwarming kun je ook denken aan zonwering, en ramen die open/dicht kunnen. Zo zorg je dat de warmte buiten blijft en de frisse buitenlucht binnen komt.

Luister ook naar werknemers of collega's en praat erover. De één heeft het sneller koud dan de ander. Dit kun je oplossen door de bureaus zo in te delen, dat de koukleumen niet bij een raam of het airco-rooster zitten.

3. Strek geregeld je benen

De hele tijd op een stoel zitten is niet goed voor je lichaam. Er wordt weleens gezegd dat lang zitten het nieuwe roken is. Staand werken is daarom een goed alternatief, maar het is ook belangrijk om in beweging te zijn. Enkele voorbeelden zijn een kopje koffie halen bij de automaat die verder lopen is, buiten een rondje wandelen of een collega opzoeken die je anders zou bellen of mailen. Je bent dan niet alleen in beweging voor je fysieke gezondheid, maar ook socialer. Je ontmoet andere collega’s bij het koffieautomaat en spreek degene met wie je samenwerkt face-to-face. Dit is weer voordelig voor je mentale gezondheid.

4. Neem voldoende pauze

Staar je de hele dag naar een scherm, dan is het belangrijk om ook een offline pauze te
nemen. Verschillende onderzoeken geven aan dat een goed streven is om per uur een korte
pauze van 5 minuten te nemen. Neem dan dus wel een pauze van je beeldscherm, zowel je
laptop als je telefoon, vandaan. Denk aan de voorbeelden bij punt 3, bespreek de laatste
aflevering van Game of Thrones met een collega of geniet bij mooi weer van het zonnetje
buiten. Waarom je een pauze moet nemen? Je ogen raken vermoeid van de straling, wat
impact heeft op de rest van je lichaam en uiteindelijk je productiviteit.

5. Vermijd stress (zo veel mogelijk)

Uit onderzoek is gebleken dat stress de boosdoener kan zijn van een burn-out, hart- en vaatziekten en/of andere vervelende aandoeningen. Voorkomen is beter dan genezen, dus probeer het zoveel mogelijk te vermijden. Een opgeruimde mailbox en bureau schelen al een hoop. Daarnaast is multitasken een boosdoener en is het goed om op je ademhaling te blijven letten. Toch even een stressmomentje te pakken? Zorg dat je weer rustig wordt door een lage ademhaling te hanteren; een buikademhaling. Als je daarnaast zorgt dat je uitademing twee keer zo lang is als je inademing, is je stress zo onder controle.

Pro-tip: Een opgeruimde mailbox krijg je door mailtjes die je hebt afgehandeld te verplaatsen naar een ‘done’ map. Zo heb je een duidelijk overzicht van welke mails je nog moet beantwoorden en welke klaar zijn.

Gebruik je vakantiedagen

Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat het nemen van vakantie bevorderlijk is voor je gezondheid. Zo ben je minder snel ziek en helpt vroegtijdig overlijden te voorkomen. Met een ontspannen vakantie bouw je daarnaast ook een buffer op om stress van het werk aan te kunnen. Belangrijk om te onthouden: neem minstens twee achtereenvolgende weken vrij, zo haal je de meeste voordelen uit de vakantiedagen.

Pro-tip: Laat je ‘out-of-office’ melding een dag langer aan staan, dan kun je op je eerste werkdag na de vakantie rustig alle binnengekomen mailtjes doornemen.