Het grijze gebied tussen online verleiding en misleiding

Het grijze gebied tussen online verleiding en misleiding
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
11 dagen geleden
Gepost in Ondernemen

Column – Online marketing biedt veel kansen en mogelijkheden. Maar (vrij naar de DDMA) wat zou je moeten willen? Als financiële toezichthouder streven we naar eerlijke financiële markten, ook online. En dus kijken we naar verleidende en misleidende keuzes in de online beslisomgeving voor consumenten.

Nudges zijn psychologische beïnvloedingstechnieken. Een nudge is een instrument, dat je voor iets goeds of slechts kunt gebruiken. Bij Star Wars vechten zowel de Light Side van The Force, als de Dark Side met lightsabers.

Eerder beschreef ik in een blog verschillende evil nudges. Amerikaanse onderzoekers hadden dark patterns gecategoriseerd, zoals: zeuren, gluipen, keuzemanipulatie, of drempels opwerpen. Dat blog was aanleiding voor het Nibud om mij uit te nodigen voor hun jaarlijkse congres over Geld & Gedrag. Ik heb daar een presentatie gegeven over evil nudges en sludge. Een sludge is vaak extra frictie, een hogere drempel, dus ook vaak een vorm van foute nudging.

Klik hier en lees het volledige artikel