Het belang van goede ergonomie op kantoor

1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

Veel lichamelijke klachten bij mensen komen voort uit het feit dat er een verkeerde werkhouding wordt aangenomen. Denk aan rugklachten, klachten aan de nek of problemen aan de handen, bijvoorbeeld een muisarm. Vaak wordt er aan deze problemen niet tijdig genoeg gehoor gegeven met vervelende gevolgen van dien. Klachten kunnen zelfs chronisch worden, wat betekent dat je personeel minder effectief of zelfs helemaal niet meer kan werken. Daarom is het verstandig om je in te lezen over ergonomie op kantoor. Start je een nieuw bedrijf en ga je werkplekken inrichten op kantoor? Begin dan met een goede basis. Een ergonomische basis. Wij leggen je uit wat dat voor jouw werkplekken betekent.

Wat is ergonomie precies?

Voordat we inzoomen op ergonomisch werken, is het belangrijk om eerst te kijken naar de betekenis van het woord. Ergonomie bestaat uit twee elementen: de fysieke ergonomie en de cognitieve ergonomie. Bij fysieke ergonomie gaat het om het functioneren van het lichaam van de mensen binnen de fysieke omgeving, zoals je werkplek. Bij de cognitieve ergonomie gaat het om het mentale functioneren van de mens. In dit artikel zoomen we verder in op de fysieke ergonomie.

Het begint met een goede werkplek

Het klinkt misschien logisch: je werkplek moet goed zijn. Maar helaas gaat het daar vaak al mis. Als je een werknemer in dienst neemt, krijgt hij of zij vaak de oude werkplek van de voorgaande werknemer. De bureaustoel en het bureau worden overgenomen. Soms wordt de hoogte niet eens versteld. Foute boel! Want ieder mens is anders. Ieder mens heeft dan ook aan andere werkplek nodig. Het bureau en de bureaustoel moeten worden afgesteld op de lengte en het postuur van de nieuwe werknemer. Niet zomaar de ingestelde hoogtes overnemen dus!

Een ergonomische bureaustoel

Gelukkig zijn er vandaag de dag veel oplossingen beschikbaar die de ergonomie bevorderen. Er zijn hiervoor speciale ergonomische bureaustoelen. Een goede ergonomische stoel voorkomt o.a. rugklachten en deze stoelen houden rekening met het zitcomfort en het lichaam. Als je dus een werkplek in gaat richten, is het aan te bevelen om te kiezen voor een stoel waarbij nagedacht is over de ergonomie.

Een zit-sta werkplek?

Moet je kiezen voor een vast bureau of juist een bureau dat in hoogte verstelbaar is (dit wordt ook wel een zit-sta werkplek genoemd)? Het is een vraag die veel facilitair medewerkers zich afvragen. Het antwoord is simpel: een zit-sta werkplek biedt dusdanig veel voordelen dat je beter hiervoor kunt kiezen. Het grootste voordeel is dat je bij een zit-sta werkplek de mogelijkheid hebt om op de door jou gekozen hoogte te werken. Zowel zittend als staand.

Ga jij jouw kantoor (opnieuw) inrichten? Dan is het belangrijk om aan de ergonomie van de inrichting te denken. Zo voorkom je dat je personeel klachten krijgt en creëer je een werkomgeving met veel comfort!