Heeft Facebook reclame-oplossing in handen?

Heeft Facebook reclame-oplossing in handen?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
7 jaar geleden
Gepost in Social Media

Facebook verdient weinig advertentiegeld aan het groeiende aantal mobiele gebruikers. Oprichter Mark Zuckerbergs oplossing: sponsored messages, reclames die net als berichten van vrienden op de nieuwsfeed staan. Dat kan werken, denkt Z24’s Gijsbert van Dalen, maar alleen als deze advertenties niet gaan irriteren.

Het aandeel van Facebook is sinds de beursgang op 18 mei gedaald van 38 dollar per stuk naar 23 dollar. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de advertenties. Investeerders hebben er nog geen vertrouwen in dat Facebook effectieve advertenties kan aanbieden aan de de bijna 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers.

Het mobiele zwarte gat
Advertentie-inkomsten zijn van levensbelang voor Facebook: in het tweede kwartaal van dit jaar vormden ze 84 procent van de omzet. (De rest komt voornamelijk uit commissies van bedrijven die Facebook gebruiken om via spelletjes geld te verdienen).

Maar Facebook heeft twee grote problemen: er zijn twijfels over de effectiviteit van de advertenties op de desktop-versie en het verdient weinig geld aan de explosief stijgende groep mobiele gebruikers.

Facebook haalt nu nog vrijwel alle advertentie-inkomsten op via de 'gewone' versie op de pc. Rechts van de newsfeed, de balk waar de laatste berichten van vrienden zijn te lezen, staat de balk met advertenties waarmee Facebook het afgelopen kwartaal bijna een miljard dollar omzet mee boekte.

Dat is veel geld, maar veel minder dan aandeelhouders op mikten bij de beursgang, eerder dit jaar. Maar belangrijker nog is dat marketeers twijfelen aan de effectiviteit. Uit onderzoek van het onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat vier van de vijf Facebook-bezoekers nooit een product heeft gekocht na het zien van een reclame op het sociale netwerk.

Lees verder op Z24