Groeimiddel voor start-up’s: de Virtual Assistant

Groeimiddel voor start-up’s: de Virtual Assistant
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 maand geleden
Gepost in Gastblogs

Ruim 80% van de startende ondernemingen, begint als zzp’er. De meeste van deze starters beginnen boordevol ambitie en met veel energie aan hun nieuwe onderneming. Uit cijfers van de KvK blijkt echter dat meer dan de helft van hen na 5 jaar alweer gestopt is.​ Hoe komt dat?

Het ondernemerschap kan soms een eenzaam bestaan zijn. Het verwerven van een goede positie in de markt, blijkt toch ingewikkelder dan gedacht. Je moet overal verstand van hebben en voor je het weet ben je meer met administratie bezig, dan datgene waarvoor je ondernemer was geworden.

Een Virtual Assistant (VA) kan een sleutel zijn om het wél te overleven en met meer plezier en focus te ondernemen.

Een Virtual Assistant. Dat is geen spraakrobot, maar je eigen Personal Assistant op afstand.

Wanneer een virtual assistant?

Een Virtual Assistant creëert overzicht, zorgt ervoor dat je to do’s in kaart zijn gebracht en helpt rust te creëren in de chaos. Daardoor krijg je als ondernemer weer meer overzicht en je zal dus snel zien wat er vandaag aan actie nodig is.

Signalen wanneer het misschien tijd is om met een VA te gaan samenwerken:

  1. Je hebt geen overzicht meer
  2. Je barst van de ideeën maar krijgt ze niet geïmplementeerd
  3. Je moet steeds vaker “nee” verkopen aan potentiële klanten
  4. De omzet ontwikkeling stagneert
  5. Je bent veel met administratie bezig

Door taken uit te besteden waar je geen zin in hebt of weinig affiniteit mee hebt, krijg je als ondernemer weer focus omdat er minder zaken zijn die jouw aandacht vragen. Hierdoor houd je tijd over om je business te vergroten! Met een Virtual Assistant test kom je er in een paar minuten achter of het iets voor jouw onderneming is.

Welke werkzaamheden kan een VA uitvoeren?

Je kunt ontzettend veel taken uitbesteden aan een virtual assistant. Een paar veel voorkomende werkzaamheden:
• Beheer van email en agenda
• Nieuwsbrieven schrijven
• Facturatie verzorgen
• CRM systeem bijhouden
• Bijhouden van de website
• Presentaties uitwerken en opmaken
• Email marketing opzetten
• Social media managen

Wat kost een VA?

Het is mogelijk om in het buitenland VA’s te vinden die vanaf €10 per uur voor je werken. Vaak is dat alleen passend voor het uitbesteden van specifieke klussen. Taal/cultuur/tijdzone kunnen daarbij een belemmering vormen.

Je wilt een sparringpartner en dan is het vaak prettiger om met een VA in Nederland samen te werken. De uurtarieven van Virtual Assistants in Nederland liggen tussen de €35 en €75 per uur. Veel ondernemers denken vaak dat zij geen VA kunnen betalen. Maar een goede Virtual Assistant hoeft geen kostenpost te zijn. Dit zijn bijvoorbeeld drie manieren waarop je een Virtual Assistant kunt inzetten om de zichtbaarheid en inkomsten voor je bedrijf te vergroten:
1. Verkoopprospects en het genereren van leads
2. Content herbestemmen voor marketing
3. Media en PR-outreach

Je leest er meer over in dit artikel: Inkomsten genereren met een virtual-assistant

Hoe kom je aan een VA?

Op het moment dat je een virtual assistant wilt gaan zoeken kan je natuurlijk googlen op ‘virtual assistant’. Maar ook LinkedIn en Facebook groepen zijn hiervoor te gebruiken. Zo heb je op Facebook de groepen Regelhelden en VA Lab.

Virtual Assistants zijn net mensen. Zoek je iemand die heel georganiseerd is? Een creatieveling? Een virtual assistant die alleen maar jouw opdrachten opvolgt? Iemand die meedenkt? Iemand die adviezen geeft?

Het is belangrijk om voor jezelf na te gaan welk type persoonlijkheid en vaardigheden het beste bij jouw behoefte aansluiten en daarop te selecteren.