Geur is de onbewuste factor in de marketingmix

Geur is de onbewuste factor in de marketingmix
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
3 jaar geleden
Gepost in Marketing

Alleen een mooie inrichting of een leuk achtergrondmuziekje is niet meer genoeg; geur wordt steeds onderdeel van retailmarketing. Iedereen kent het voorbeeld van vers brood in de supermarkt om meer brood te verkopen, maar hoe en waar kan geur het beste ingezet worden?

Geur werkt op meerdere niveaus. We onderscheiden vier functies:

1.Een directe koppeling met de hersenen
2.Oproepen van emoties
3.Onbewust positief beïnvloeden
4.Creëren van herinneringen

Een korte uitleg van deze functies:

Een directe koppeling met de hersenen

De neus staat in direct contact met het deel van de hersenen dat emotie reguleert, het lymbisch systeem. De geur in een zaak wordt dan ook direct gekoppeld aan de beschikbare artikelen – of je dat nu wil of niet. Zonder twijfel impactvolle marketing.

Klik hier en lees het volledige artikel