Facebook aast op startups

Facebook aast op startups
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
7 jaar geleden
Gepost in Startups

Facebook wil zijn banden met de startupscene verstevigen en betrekt investeerders in social media bij zijn plannen. Goed nieuws, vindt Rockstart-oprichter Don Ritzen. Maar als Facebook ook op de talenten achter de startups aast, kan het tegelijk de vroege dood van veelbelovende bedrijven betekenen.

Met het nieuwe fbStart programma gaat Facebook relaties aan met investeerders van techstartups, die ook wel bekend staan als accelerators of seed funds. De jonge bedrijfjes krijgen in de toekomst als eerste informatie over nieuwe diensten waar Facebook aan werkt, zodat de ondernemers die ze onder hun hoede hebben hier zakelijk op kunnen inspelen.

Voorlopig hebben alleen beloftevolle ondernemers in de Amerikaanse startupscene er iets aan. Zakenkrant the Wall Street Journal schrijft dat onder meer de Amerikaanse investeerders Seedcamp, sFund, 500 Startups, TechStars en Y Combinator mogen deelnemen aan het programma. Bij TechStars zal ongeveer de helft van de bedrijven die met hun hulp aan de weg timmeren, gebruik maken van het fbStart programma.

Kans op first sight-info en early exits

"Natuurlijk worden deze partijen enthousiast van zo'n samenwerking", reageert Don Ritzen, samen met Oscar Kneppers de oprichter van de Nederlandse Rockstart Accelerator. "Je krijgt daardoor first sight-information, waar je als investeerder jouw bedrijf direct op kan laten inspelen. Een startup krijgt daardoor meer waarde, waardoor weer nieuwe geldstromen kunnen loskomen.