Erasmus Centre for Entrepreneurship is gelanceerd

Erasmus Centre for Entrepreneurship is gelanceerd
7 jaar geleden
Gepost in Events

Donderdag 10 oktober werd het Erasmus Entrepreneurship Congress georganiseerd in Rotterdam om het Erasmus Centre for Entrepreneurship officieel te openen en lanceren.

Mysterie van snelgroeiende bedrijven

Dertien topsprekers waren gevraagd om te spreken over het mysterie van snelgroeiende bedrijven. Naast het lanceren van het nieuwe centrum, was de insteek van het congres het delen van kennis, inzichten en het uitbreiden van het netwerk.  

Na een welkomstwoord door directeur Hendrik Halbe, was het tijd om te beginnen met het opdoen van kennis. Prof. dr. Roy van Thurik gaf een beknopt college aan het aanwezige publiek over de historie van het ondernemerschapsonderzoek. De afgelopen 70 jaar was het ondernemersklimaat in Nederland als volgt te omschrijven:

  • 1950s: opbouw
  • 1960s: er is meer dan groei
  • 1970s: verdeling, 'maakbaarheid'
  • 1980s: problemen
  • 1990s: markt, competitie
  • 2000s: ondernemerschap
  • 2010s: ?

Na de Eerste en Tweede Wereldoorlog moest er opnieuw gebouwd worden, het was tijd voor opbouw. In de jaren '60 kwam daar een klein beetje verzet tegen, er moest meer zijn dan alleen maar groei en industrie. Dit zette zich door in de jaren '70 waardoor er een bepaalde verdeling ontstond in de maatschappij. De 'maakbaarheid' werd een centraal thema. Na een dip in de jaren '80, was er de groeiende markt van de jaren '90 die zorgde voor meer competitie. De ondernemer wordt de afgelopen tijd steeds belangrijker, nu meer mensen voor zichzelf beginnen en niet in loondienst gaan. De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor de ZZP-er en startups, deze trend lijkt zich voort te zetten.

Roundabouts

Na de interessante inzichten vanuit de onderzoekskant, waren er twee 'roundabouts' met elk een ander thema. De eerste ging over 'The Entrepreneurial Ecosystem' en er werd door verscheidene prominenten vijf minuten gesproken over het thema. Zo vertelde Eric San Giorgi over zijn ervaringen met het nu ter ziele gegane programma van SPOE. Het gaf hem de kans om op verschillende plekken ter wereld inspirerende ondernemers te ontmoeten en dit gaf hem veel inspiratie en motivatie om zijn eigen merk te beginnen. 

De tweede 'roundabout' was genaamd 'From Start-up to Scale-up'. Een zeer interessante en inspirerende sessie met topondernemers. Zo begon Yolanda Eijgenstein haar vijf minuten met het draaien van het nummer 'Me, Myself and I' van Beyoncé. Ze sprak over de personen die haar het meest inspireren en wat het belang is van het nemen van tijd voor jezelf die ze liefkozend 'mini-vakanties' noemde. Je moet als drukke ondernemer kennis en in zekere zin ook macht kunnen overdragen. Dit werd gesymboliseerd door een doosje eieren. Het gaat dus niet om iets loslaten, want dan gaat het mis. Om dit kracht bij te zetten, werd er een rauw ei 'losgelaten' op het podium. Die overleefde de val niet. Het ei dat werd 'overgedragen' en naar iemand in het publiek werd gegooid (die hem gelukkig ving), had wel succes.

Al met al een inspirerend congres.

Storify

Om een beeld te krijgen bij het event, kan je de Storify bekijken van #eec2013.