Er valt zoveel te winnen met een degelijke zoekmachineoptimalisatie. Hoe moeilijk is dat nou echt?

Er valt zoveel te winnen met een degelijke zoekmachineoptimalisatie. Hoe moeilijk is dat nou echt?
5 jaar geleden
Gepost in Marketing

Er wordt (heel) veel geschreven over SEO, de positie van je website in zoekmachines. Maar hoe moeilijk is het nou echt om ho(o)g(er) te scoren? Uit mijn ervaring met websites voor ondernemers weet ik dat er zeer veel te winnen valt met wat degelijk onderzoek en een dosis basiskennis. Als je het serieuzer wil nemen, zorg dan ook voor een strategie op de wat langere termijn..

Wat veel ondernemers nog wel eens vergeten is dat de basis van SEO begint bij een heel goed trefwoorden onderzoek. Dus, nog voordat je teksten gaat schrijven en je site gaat inrichten is het van belang te weten op welke trefwoorden je kans maakt. Daarvoor ga je kijken welke trefwoordcombinaties daadwerkelijk worden gezocht, hoeveel concurrentie ze hebben en wat mogelijke alternatieven zijn.
Als je in een markt zit met enorm veel concurrentie op dezelfde trefwoorden, zoek dan naar alternatieven die een lage concurrentie hebben. Beter 5 keer per maand gevonden worden op pagina 1, dan 500 keer genegeerd worden op pagina 10.. En waarom niet kijken naar lokale combinaties, bv je trefwoorden in combinatie met de naam van een wijk?

Als je je zoekwoorden per pagina op een rij hebt ga je aan de slag met je teksten en titels. Je trefwoorden moeten op een 'natuurlijke' manier in je teksten aanwezig zijn. Dus beter verspreid in een alinea dan onleesbaar achter elkaar in een zin. In een perfecte wereld staan je trefwoordcombinaties in de titel van de pagina, in de eerste alinea en in de titels (h1, h2 en h3) en tekst van minimaal nog een alinea.
Behalve in de inhoud van je pagina is het van belang dat de woorden staan in:
-de <title></title> tag van je pagina (dat is wat anders dan de titel van je pagina, die hoort te staan binnen <h1></h1> tags
-de titels en beschrijving tags van je plaatjes
-de 'meta desription tag' van je pagina (trefwoorden tag heeft tegenwoordig geen waarde meer)
-de url van de pagina

Behalve het gebruik van efficiënte zoekwoorden en de plaatsing op elke pagina apart is een strategie op de langere termijn van belang. Google hecht veel waarde aan links naar jouw site, zowel vanaf 'normale' sites als vanaf social media. Als het enigszins kan, zorg dan dat je af en toe een nieuw artikel publiceert, en plaats dit artikel door naar al je social media. Behalve dat je ranking verbetert als je een site regelmatig update, zijn links vanaf social media zeker ook van waarde. Heb je geen Google + account, maak die dan aan voor je bedrijf. Google hecht meer waarde aan zijn eigen Google+ dan aan andere social media, en zowel Facebook als Twitter hebben het grootste deel van hun inhoud geblokkeerd voor de spiders van Google.
Wie interessante artikelen plaatst, zal door gebruikers worden gedeeld, de zgn 'inbound marketing' waarde daarvan is niet te onderschatten. Dit artikel b.v zou een degelijke waarde kunnen hebben als het veel gedeeld zou worden en zou verwijzen naar mijn eigen website http://www.easysitenow.nl