Emoticons in zakenmails, doen of niet?

Emoticons in zakenmails, doen of niet?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Tips

'Ha Pieter, wil jij dit rapport even lezen voor ik 'm opstuur? Thanks :)' Ook in werkmails worden steeds meer emoticons en emoji gebruikt, schrijft het AD. Maar is dat wel zo handig?

Je probeert een wij-gevoel te creeren met je team. Ze moeten je niet zien als 'de baas', maar als iemand met wie ze samen aan jouw onderneming werken. Na even wikken en wegen verstuur je dus toch maar die ene e-mail, met die ene laatste zin, met dat ene laatste teken: 'Dus ik ben morgen niet bij de vergadering, kan ik lekker uitslapen ;).'

Meteen maakt een onbestemd gevoel zich van je meester. Misschien was deze e-mail iets te amicaal. Je vraagt jezelf af: die emoticon in het bericht, was dat wel zo handig? De meningen daarover zijn verdeeld.

De Ben-Gurion universiteit in het Israëlische Haifa deed vorig jaar samen met de Universiteit van Amsterdam onderzoek naar emoji in zakelijke e-mails. In totaal deden 549 respondenten uit 29 landen mee aan het onderzoek.

Wat bleek? Een emoji in een e-mail riep bij de respondenten niet dat warme gevoel op van een echte, analoge glimlach. Sterker nog, deelnemers aan het onderzoek beoordeelden mensen die e-mails met emoji stuurden eerder als incompetent.

Klik hier en lees het volledige artikel