Efficiëntere en flexibelere teams: het zorgt voor eenzaamheid bij werknemers

Efficiëntere en flexibelere teams: het zorgt voor eenzaamheid bij werknemers
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
27 dagen geleden
Gepost in Ondernemen

Eenzaamheid op werk verslechtert vaak de prestaties van werknemers. Ondanks dat veel managers ervan uitgaan dat eenzaamheid een persoonlijk probleem is, heeft het juist veel te maken met de manier waarop teams werken en zijn ingericht.

Het klinkt logisch: nu we door corona meer thuiswerken, is contact met collega’s lastiger en daardoor neemt eenzaamheid bij werknemers toe. Maar volgens onderzoekers wordt dat niet alleen veroorzaakt door de pandemie. Het is een probleem dat al veel langer speelt en dat samenhangt met de manier waarop teams zijn ingericht.

Het eerste onderzoek hiernaar van Constance Hadley en Mark Mortensen vond al voor de coronacrisis plaats onder 223 leidinggevenden wereldwijd. De managers zaten gemiddeld in drie teams en meer dan de helft vond contact met collega’s oppervlakkig. 76 procent zei zelfs moeite te hebben om contact te leggen met hun teamgenoten. Tijdens de coronacrisis werd het onderzoek opnieuw gedaan. Nu onder 275 andere managers. Gevoelens van eenzaamheid en sociaal isolement waren aan de orde van de dag, ondanks dat bijna driekwart van hen deel uitmaakte van ten minste twee teams.

Klik hier en lees het volledige artikel