Webshop: voor mama's of echte zakenvrouwen?

Webshop: voor mama's of echte zakenvrouwen?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
8 jaar geleden
Gepost in Ondernemen

Online ondernemers zijn steeds vaker vrouwen. Hoogopgeleide vrouwen zeggen hun baan op om in kinderkleertjes te handelen en runnen nu een miljoenenbedrijf. 'Een webshop vergt doorzettingsvermogen en een lange adem.'

Een webwinkel is geen carrière. Ontsnap uit het mutsenparadijs. Schrijfster Marianne Zwagerman maakte in 2011 al in de titel van haar feministische zelfhulpboek gehakt van e-commerce als loopbaan voor vrouwen. Maar e-commerce is wel dé manier waarop veel vrouwelijke hoogopgeleiden met het ondernemersschap kennismaken. Misschien dat ze de markt goed aanvoelen, omdat ze zelf verwoede online shoppers zijn; winkelen in je eigen tijd, geen gillende kinderen meeslepen of een parkeerplek zoeken. Een van de grootste online markten is, weinig verrassend, die voor baby -en kinderkleding. Het is een redelijk stabiele markt, want elke dag worden er nog vijfhonderd kinderen geboren en gemiddeld besteden ouders zo'n drieduizend euro in het eerste levensjaar van hun spruit. Geen wonder dat ook bol.com onlangs in deze markt stapte.

Van een crisis is in de online detailhandel weinig te merken. Vorig jaar werd er voor negen miljard euro digitaal gewinkeld, tien procent meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een halfjaarlijks onderzoek van Blauw Research & GfK Retail and Technology in opdracht van Thuiswinkel.org. Meer dan tien miljoen shoppers kochten iets online.

Een webwinkel doe je er niet even bij
Een tweede carrière maken met een webshop is een romantisch idee. Helemaal als je van je hobby je werk kunt maken... Wie wil dat nou niet? En het lijkt makkelijker dan ooit om de droom van het eigen baas zijn, van vrijheid en onafhankelijkheid, te verwezenlijken zonder al te veel risico's te nemen. Want webshops kosten minder dan, noem eens wat, een hippe koffiebarfranchise of een echte boetiek, op een mooie plek in het hart van de stad. Toch is ook het drijven van een digitale winkel niet iets om te onderschatten. De concurrentie is om te beginnen groot. Inmiddels zijn er bijna veertigduizend webwinkels. Ongeveer 42 procent van de webwinkeliers is vrouw, achterhaalde de KvK in 2010. De digitale middenstand loopt hiermee ver vooruit op andere vormen van ondernemen, waarvan vrouwen slechts 28 procent voor hun rekening nemen.

Suzan Eikelenstam (32) schreef Internetgodinnen, start je eigen webshop in 10 stappen, een handleiding voor wie een succesvol webwinkelier wil worden. Ze runt WebshopPR, dat webshops helpt met hun marketing. Volgens Eikelenstam is een webwinkel zeker het proberen waard. ‘Waarom niet? Er is kant-en-klare, gratis software online beschikbaar.' De ‘broncode' is openbaar en, onder voorwaarden, gratis. Bekende softwarepakketten zijn Magento, osCommerce en VirtueMart. Ze bieden een basispakket met uitbreidingen, die deels gratis zijn. Het betekent overigens meestal niet dat ‘gratis' geheel kosteloos is. De winkel moet gehost worden bij een provider en die doet dat niet voor niets. En vaak zijn er toch betaalde onderdelen nodig voor een goedlopende winkel.

‘Met tien uur in de week ga je het waarschijnlijk niet redden', zegt Eikelenstam. ‘Dan blijft het je alleen geld kosten. Maar als het toch een hobby is, val je je er ook geen buil aan.' Maar wie online een rendabel bedrijf wil runnen, moet gewoon over ondernemerskwaliteiten beschikken, en geld en tijd uittrekken voor marketing. 

‘Er startten het afgelopen jaar 7.300 nieuwe e-commerce-bedrijven volgens de KvK', zegt Eikelenstam. ‘Maar... er stopten er ook weer 3.700.' Een serieuze winkel doe je er niet even bij - ook niet online. Een goede presentatie en een uitstekende service zijn belangrijk, en daar gaat geld en tijd in zitten. Net als in marketing, te beginnen met nieuwsbrieven, Google AdWords, Facebook, Twitter, gratis verzending wellicht, en een persoonlijke noot; een klein presentje of een handgeschreven kaartje.

Sommige webshops worden miljoenenbedrijven
Rags to richess-verhalen bestaan, in de e-commerce. Kleertjes.com, de grootste baby- en kinderwinkel, is ooit ook met een startkapitaal van 2.300 euro, vanuit een zolderkamer opgezet door Claudia Willemsen. Ze kocht er een partij merkkleding voor, die ze in haar webshop doorverkocht. Het bedrijf wint, onder meer, de ‘beste webwinkel' award in 2007. De omzet van het snelgroeiende bedrijf, was in 2011 vijftien miljoen euro.

Een ander succesverhaal is Ladress, de ‘perfecte jurkjes'-winkel van Simone van Trojen. De juriste, die bij Joop van den Ende werkte en later directeur van een softwarebedrijf werd, bedacht op een Grieks strand dat het roer om moest. Ze wilde haar carrière beter met haar kinderen combineren en miste bovendien ‘het perfecte jurkje'. Met een uitgekiende marketing - jarenlang was zij niet uit de glossy's weg te slaan - wist zij haar zelfontworpen jurken, geprijsd als een luxe modemerk, aan de vrouw te brengen. Van Trojen was het type vrouw dat het erg goed deed in de glossy's; als mooie, hoogopgeleide vrouw in de mode is zij zowel een rolmodel als de verpersoonlijking van haar merk. Dat levert een schat aan free publicity op. Ze is nu groot genoeg om zich op te maken voor een internationale doorbraak.

Maar voor veel digitale winkeliers is een bijverdienste van een paar honderd euro per maand ook genoeg. Caroline Kilsdonk (45) is eigenaar van Hippeshops.nl, een portal van honderden, veelal startende vrouwen-webwinkels. Ook runt ze Hippez.nl, een kinderkleding platform. Kilsdonk combineert haar online bedrijf met haar gezin en een deeltijdbaan in human resources. Zoals zoveel anderen begon ze op marktplaats.nl, om de tweedehands kleren van de kinderen op te ruimen. ‘Marktplaats is waar de meeste winkeliers beginnen.' En het bleek te lopen. Voor ze het wist verkocht ze ook de kleding van anderen, en waagde zij zich aan het bestellen van een collectie.

In 2007 opende ze haar eigen webwinkeltje Vintage4fun.nl. Motto: het moet niet te veel kosten door zoveel mogelijk zelf te doen, en mag wel wat opleveren. In 2008 komen social media op, en ook die bieden prima mogelijkheden voor de webwinkelier. Op hyves ontstond weldra een platform voor mama's met een winkel. Dat resulteerde in Hippeshops.nl. De site trekt tussen de 15 en 20 duizend bezoekers per maand. Veel beginnende webshops vol liefdevolle huisvlijt melden zich aan bij hippe shops. Ze worden kritisch gescand op hun ‘hipheid', originaliteit en hun leveringsvoorwaarden.  Mutserigheid komt Kilsdonk vaak genoeg tegen. ‘Je wilt niet weten hoeveel mama's het denken te gaan maken met de zoveelste webwinkel met luiertaarten. Of met zelfgemaakte sieraden. Ga ermee op een braderie staan, denk ik dan.'