Een introductie in het zakendoen met Duitsland

Een introductie in het zakendoen met Duitsland
4 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

In deze blog geef ik een introductie in het zakendoen met Duitsland. Waarom Duitsland? Naast het feit dat het ons buurland en handelspartner is, is het ook de grootste consumentenmarkt van Europa. De afgelopen jaren is de Duitse economie gegroeid dankzij vooral de binnenlandse bestedingen. Ben je geïnteresseerd in het zakendoen met Duitsland? Lees dan vooral verder!

Bevolking

De bevolking van Duitsland kan worden opgesplitst in drie relevante categorieën: de plusminus 28-jarigen, de 34 t/m 54-jarigen en de 69-plussers. De bevolking met een leeftijd rond de 28 jaar besteedt haar geld vooral aan technologie en sociale activiteiten. De 34 t/m 54-jarigen hechten veel waarde aan familie en besteden daarom ook een groot deel van hun inkomen aan familie en de bijbehorende zaken. Aan de top van de uitgavenlijst voor 69-plussers staat gezondheidszorg en daarmee uitgaven aan medicatie. Ook geven 69-plussers geld uit aan recreatie.

Winkels vs. internet

Naast de verkoop via winkels wordt het doen van aankopen via internet ook steeds populairder in Duitsland. Internet biedt namelijk de mogelijkheid om prijzen gemakkelijk te vergelijken. Hierdoor worden vooral consumentenelektronica, kleding en games via internet besteld. Echter, dit betekent niet dat de online wereld dominant is over de fysieke winkels. Let op! Indien je als winkelier wilt toetreden tot de Duitse markt, moet je voldoen aan de Duitse regelgeving.

Gezien het feit dat consumenten een druk leven hebben, is er veel vraag naar gemaksproducten. Hiernaast worden onderwerpen als milieu en gezondheid steeds meer belicht. Dit leidt tot veranderingen in het koopgedrag.

Marketing in Duitsland

Indien je marketingplannen gaat opstellen, is het essentieel dat je vooral let op de promotie van de kwaliteit en inhoud van het product. Duitsers willen namelijk alles weten over het product dat zij kopen. Primaire kleuren en harde slogans worden graag gezien door de Duitse consumenten. Naast de sterke opkomst van internet als reclamemedium, wordt in het midden- en kleinbedrijf nog steeds de voorkeur gegeven aan de traditionele manier van marketing. Denk hierbij aan reclame via bijvoorbeeld vakbladen. Desalniettemin blijft de televisie toch het populairste medium voor reclame.

De Duitse zakencultuur

Als we de Duitse cultuur vergelijken met die van Nederland, dan is deze zakelijker en meer juridisch van aard. Duitsers over het algemeen leggen afspraken vaak schriftelijk vast en wijken niet af van wat is afgesproken. Een Duitser zal dan bijvoorbeeld ook sneller een advocaat inschakelen.

De taal
Het wordt, vooral in traditionele midden- en kleinbedrijven, zeer op prijs gesteld als je Duits spreekt. Duitsers kunnen nogal terughoudend zijn in het spreken van de Engelse taal. Daarnaast worden ook schriftelijke taalfouten (in het Duits) niet geaccepteerd. De opstelling van correspondentie dient vlekkeloos te zijn en daarom is het verstandig dit over te laten aan professionelen.

Aandacht voor detail
Duitsers tonen veel interesse in details en eigenschappen van producten. Mooi voorbereide gesprekken met referenties zijn essentiële kwaliteitskeurmerken.

Tip: bekijk dit YouTube filmpje van de Kamer van Koophandel voor tips en trends voor het zakendoen in Duitsland: https://www.youtube.com/watch?v=V27O2BCgrXk

Contracten

Een contract is erg handig voor het oplossen van vervelende conflicten met buitenlandse klanten, aangezien je hier altijd op kunt terugvallen. Er zijn diverse internationale modelcontracten beschikbaar. Wel zouden wij willen aanraden om voorafgaand aan het tekenen van een contract, nauwkeurig informatie erover in te winnen.

Normen en eisen

In het zakendoen met Duitsland moet je je aan de Duitse normen en standaarden houden. Hiervoor is er een Duitse business portal IXPOS beschikbaar.

Op het gebied van voedsel kun je de Europese richtlijnen toepassen. Ter bescherming van de gezondheid bestaan er overigens in Duitsland ook belangrijke normen. Deze worden ook wel het Lebensmittel- und Futtermittelgesetzbuch genoemd. Deze normen verbieden onder andere misleidende benamingen van voedingsmiddelen, maar ook mag de consumptie van voedsel niet bedreigend zijn voor de gezondheid.

Voor de etikettering van producten moet de gebruiksaanwijzing en productinformatie in het Duits geformuleerd zijn. Lees hier op de website meer over (je kunt bovenin de website ervoor kiezen om het in het Engels te bekijken).

Invoervergunningen

Je kunt de Duitse nationale bepalingen vinden in de Aussenwirtschaftgesetz (Foreign Trade Law) en Aussenwirtschaftverordnung (Foreign Trade Regulations). Hierin staan bepalingen die per productsoort van toepassing zijn. Deze gaan over invoervergunningen, oorsprong-verklaringen en andere invoerregelingen (denk bijvoorbeeld aan accijnzen).

Bescherming intellectueel eigendom

Het is belangrijk dat je aandacht besteedt aan intellectuele eigendomsrechten. Hiermee is jouw nieuwe product daadwerkelijk eigendom van jou. Een ander heeft dan geen toestemming om jouw product na te maken of over te nemen. Grotendeels gelden deze eigendomsrechten per land. Dit houdt in dat als je de rechten in Nederland hebt aangevraagd, je dit opnieuw moet doen indien je in Duitsland zaken wilt doen. Of het aanvragen van dergelijke rechten zinvol is, hangt af van de volgende punten:

  • Kosten
  • Duur aanvraagprocedure
  • Opbrengsten van jouw product
  • De mogelijkheden bij schendig van het recht

Handige links:
Lees hier meer over het aanvragen van octrooien in Europa
Klik hier voor meer informatie over het octrooibureau in Duitsland.

Regels eigen bedrijf starten

Om erachter te komen wat de regels precies zijn voor het starten van een eigen bedrijf in Duitsland, kun je deze link bekijken.

Oranje Handelsmissiefonds (OHMF): win een handelsmissiepakket!

Wat is het Oranje Handelsmissiefonds?
Het OHMF is ontstaan dankzij KLM, ING, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de RVO. Jaarlijks helpt OHMF middel- en kleinbedrijf ondernemers om een succesvolle start te maken in het buitenland. Maar let op! Alleen 10 ondernemers kunnen de gelukkigen zijn!

Tot wanneer kunt je meedoen?
Je kunt meedoen tot 11 oktober 2016, 10.00 uur.

Wat krijgt de winnaar?
Het OHMF biedt de winnaars een handelsmissiepakket aan met een symbolische waarde van € 10.000. Deze waarde bestaat uit:

  • Deskundigheid en waardevolle contacten (ministerie van Buitenlandse zaken en RVO)
  • Financiële expertise (ING)
  • Belangrijke contacten op locatie, met een vlucht naar locatie inbegrepen (KLM)
  • Gebruikmaking van het uitgebreide MKB-Nederland netwerk (MKB-Nederland)

Wat zijn de voorwaarden?
Klik hier voor de voorwaarden

Hoe kan je meedoen?
Klik hier om mee te doen.

Een boost voor jouw bedrijf!
Het OHMF zal de ervaringen van de winnaars via diverse kanalen delen. Hierdoor wordt jouw onderneming gratis gepromoot op websites van KLM, ING, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse zaken.

Tot slot

Heb je nog vragen met betrekking tot het zakendoen in Duitsland? Of wil je graag meer informatie over het zakendoen in een ander land? Laat het ons dan weten! Je kunt ons bellen op het nummer 020-2610723 of een email sturen naar [email protected]