Een blog voor meer bezoekers, hoe doe je dat?

Een blog voor meer bezoekers, hoe doe je dat?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
2 jaar geleden
Gepost in Website

Steeds meer bedrijven hebben een blog op hun website. Zo hebben de diëtiste en de accountant welke bij mij in het pand zitten een blog op hun website. 
De diëtiste schrijft wekelijks een blog artikel waarin ze gezonde recepten deelt en tips geeft welke je helpen bij het afvallen. De accountant post regelmatig een blog artikel met daarin de laatste ontwikkelingen en wijzigingen op fiscaal gebied.

Het schrijven van blog artikelen behoort niet tot de (traditionele) corebusiness van deze diëtiste en accountant. Toch hebben zij, en vele andere bedrijven, een goede reden om te bloggen.

De blogs zorgen voor content en content zorgt ervoor dat je op meer zoektermen in Google gevonden kan worden. Je kunt immers alleen maar gevonden worden op de woorden welke op je website staan. Al deze websitebezoekers zijn weer potentiële klanten. Het bloggen kan je dan ook zien als onderdeel van de verkoop- en marketingstrategie.

In dit artikel zullen we je leren hoe je ook meer bezoekers op je website kunt krijgen door te gaan bloggen.

Stap 1 – Een zoekwoorden onderzoek

Bloggen doe je om meer bezoekers op je website te krijgen. Om te voorkomen dat je energie verspilt wil je natuurlijk wel blogs schrijven over onderwerpen waarop wel gezocht wordt in Google.

Google Zoekwoordplanner
Met behulp van een zoekwoorden onderzoek kan je er achter komen hoe vaak er op een bepaalde zoekterm wordt gezocht in Google. Een zoekwoorden onderzoek kan je vrij eenvoudig zelf doen met behulp van de Google Zoekwoordplanner.

De Google Zoekwoordplanner vindt je in Google AdWords. Deze is gratis te gebruiken, het enige wat je nodig hebt is een Google account om in te loggen bij AdWords. Als je ingelogt bent bij AdWords dan vindt je de Zoekwoordplanner onder Hulpprogramma’s.

Zoekvolumes opvragen
Met de tweede optie ‘Gegevens en trends met betrekking tot zoekvolume ontvangen’ kan je onderzoeken hoeveel zoekvolume er zit op de blog onderwerpen welke je hebt bedacht. Aan de hand van het zoekvolume kan je beoordelen of het interessant genoeg is om je tijd te investeren in het schrijven van een blog.

Nog geen onderwerp bedacht?
Als je nog geen onderwerp voor een blog artikel hebt bedacht dan kan je de Zoekwoordplanner ook gebruiken om inspiratie op te doen. Dit doe je bij de eerste optie in de Zoekwoordplanner: ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’. Hier vul je een generiek woord in wat van toepassing is op je branche.

Als diëtiste vul je hier bijvoorbeeld afvallen of afslanken in. Je krijgt dan een grote lijst met zoektermen welke allemaal te maken hebben met je branche.

Bij al deze zoektermen staat wat het zoekvolume is, de concurrentie en het voorgestelde bod. De concurrentie en het voorgestelde bod zijn van toepassing op het adverteren in Google en kan je in principe negeren voor het schrijven van je blog.

De concurrentie en het voorgestelde bod
Desondanks zijn de concurrentie en het voorgestelde bod wel interessant als je ergens over wilt gaan bloggen.

Als er bij het adverteren een hoge concurrentie is dan mag je er namelijk vanuit gaan dat er ook veel concurrentie zal zijn bij de organische zoekresultaten van Google. Hierdoor zal het lastiger zijn om hoog in Google te komen op je gekozen zoekterm.

Het voorgestelde bod
Google AdWords werkt met een veilingsysteem. Adverteerders doen een maximaal bod op zoekwoorden en de adverteerder met het hoogste bod komt bovenaan in Google.

Adverteerders zijn bereid meer te betalen voor zoekwoorden welke goed converteren. Een zoekterm zoals ‘vakantie boeken’ zal beter converteren dan een zoekterm als ‘vakantie ideeën’. Bij de eerste zoekterm is het besluit om op vakantie te gaan al genomen, bij de tweede zoekterm is men zich nog aan het oriënteren.

Het hoogte van het voorgestelde bod zegt dan ook iets over de commerciële intentie van een zoekwoord.

Bezoekers welke converteren
Idealiter wil je natuurlijk ook bezoekers op je blog welke zo goed mogelijk converteren in leads of sales. Hiervoor ga je op zoek naar de zoekwoorden met een hoog voorgesteld bod. Hoe hoger het voorgestelde bod hoe beter de conversie zal zijn. Tevens zal de concurrentie hoger zijn waardoor het moeilijker is om hoog in Google te komen.

Je zal daarom de gulden middenweg moeten vinden tussen zoekvolume, concurrentie en commerciële intentie.

Als startup heeft je website waarschijnlijk nog maar weinig autoriteit, het is daarom lastig om hoog in Google te komen. Autoriteit bouwt een website na verloop van tijd op door het verkrijgen van backlinks naar de site en het delen van de site op social media.

Als je startup al veel media aandacht heeft gekregen dan kan het zijn dat je website al veel backlinks vanuit de verschillende media heeft. In deze gevallen kan je er voor kiezen om je te gaan richten op de zoektermen waarop de concurrentie wat hoger is.

Stap 2 – Het schrijven van de blog

Nu je bepaald hebt over welke onderwerp je het artikel gaat schrijven is het tijd om de blog te gaan schrijven.

In het verleden was het zo dat je zoekwoorden vaak moest herhalen in je tekst. Het goede nieuws is dat tegenwoordig helemaal niet meer nodig is. Google is steeds slimmer geworden in het bepalen waar een artikel over gaat en het veelvuldig herhalen van zoekwoorden is daardoor niet meer nodig.

Tegenwoordig is het zo dat als je content creëert welke bedoeld is voor mensen dat dit automatisch ook goede content is voor de zoekmachines. Wel zo makkelijk.

Desondanks zijn er nog een hoop punten waar je rekening mee kunt houden om je teksten beter vindbaar in Google te maken. Zo is het goed gebruik van headings en een goede pagina titel erg belangrijk. Wil je blog teksten als een pro schrijven? Lees dan eens dit artikel over SEO teksten schrijven op Sharketing.nl, daarin staat van A tot Z alles uitgelegd wat je moet weten.