Een bestaande markt betreden

Een bestaande markt betreden
3 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Het aantal bedrijven in Nederland groeit met de jaren. Dit wil ook zeggen dat er voor elke markt wel een bedrijf is en als die er nog niet is zal deze er snel komen. Jij als ondernemer hebt dus een grote kans dat je in een markt stapt die al bestaat. Je zult je in dat geval moeten onderscheiden van je concurrenten. Dit kun je doen op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld shampoo tegen luizen willen verkopen, maar je bent dan niet de enige.

Wanneer is het handig om een bestaande markt te betreden?

Is de markt interessant genoeg om hier een bedrijf in te starten? Of misschien met je bestaande bedrijf in te treden? Hier moet je rekening houden met verschillende factoren. Allereerst moet je rekening houden met de huidige concurrenten in de markt. Hebben deze een dusdanig groot aandeel dat jij hier niet tegen kan concurreren? Of zou dat het je te veel geld kost? Dan is het niet handig om deze markt te betreden. Mocht dit mee vallen dan kijk je naar de afnemers. Is er vraag naar het product? Ook vraag je jezelf dan af of er veel substituten van het product dat jij wilt verkopen op de markt zijn. Mocht jij bijvoorbeeld shampoo tegen luizen willen verkopen zou er ook een spray tegen luizen kunnen zijn. Dit is dan ook een ‘concurrent’ van je.
Vervolgens kijk je naar de leverancier. Hebben deze veel invloed op je inkoper? Je wilt liever niet dat jij afhankelijk bent van de leverancier. Dit heb je liever andersom. Op die manier kun je betere winst maken. Als laatste kijk je ook naar hoe makkelijk de markt te betreden is voor nieuwe concurrenten. Stel jij verkoopt een shampoo tegen luizen en hoeft hier alleen een ander logo op te plakken dan kunnen concurrenten dat ook zo doen. In dat geval kan er veel concurrentie komen in de nabije toekomst.

Hoe betreed ik een bestaande markt?

Een bestaande markt kun je op twee manieren betreden. Dit kun je doen door een bestaand product te verkopen of een bepaald product te ontwikkelen. Het grote verschil in deze twee zit hem in de toegevoegde waarde die je iemand geeft. Doe je dit in de vorm van een dienst, of in de vorm van een beter product.
Als je er voor kiest om een bestaand product te verkopen kan een consument gemakkelijk kiezen voor iemand anders. Veel mensen verkopen bijvoorbeeld shampoo tegen luizen. Je zult dus aan de consumenten moeten laten zien dat ze bij jou moeten kopen. Dit kan door de propositie die anders is bij jou als bij andere. Deze propositie zal je moeten verkopen en dus moet je veel geld investeren in de marketing. Indirect zorg je er voor dat de markt vergroot. Jij moet er voor zorgen dat je mee groeit. Misschien blijft je marktaandeel wel hetzelfde, maar dit worden dan wel steeds meer mensen.
Ook zou je er voor kunnen kiezen om je product zodanig te ontwikkelen dat consumenten toegevoegde waarde halen uit jouw product. Zo kun je bijvoorbeeld je shampoo tegen luizen maken met 100% natuurlijke extracten. Consumenten zullen in dat geval sneller kunnen kiezen voor jouw product.