Dit zijn dé koffietrends van 2021

Dit zijn dé koffietrends van 2021
4 dagen geleden
Gepost in Gastblogs

Niets is fijner dan je dag beginnen met een kop koffie. De heerlijke koffiegeur, die romige melklaag, het gezellige koffiedrinkmomentje, het koekje bij de koffie en de energieboost die je ervan krijgt; er zijn genoeg redenen om gek te zijn op koffie. En wil je weten wat de trends zijn op het gebied van koffie? Pak je cappuccino en ga er lekker voor zitten, want in deze blog vertellen wij je wat nieuw is in de koffiewereld.

We drinken heel veel koffie

We beginnen met een koffiefeitje. Want wist je dat Nederlanders stapelgek zijn op koffie? Dat blijkt uit de cijfers die Statista jaarlijks publiceert. Van de landen met de meeste coffee addicts, staat Nederland met stip op nummer een; in 2020 consumeerde Nederlanders gemiddeld 8,3 kg koffie, dat is zo’n 260 liter per persoon per jaar. Ons ons kikkerlandje is een goede bak koffie dus echt onmisbaar.

Kantoorbeleving


Tegenwoordig is een kantoor meer dan alleen een werkplek. Naast hard werken, moet het kantoor ook een plek zijn met entertainment en beleving. Ingebouwde sportscholen, recreatieruimtes, sta bureaus of zitballen zie je steeds vaker voorbij komen. Werkgevers doen er alles aan om de werkbeleving te verbeteren. Ook het standaard koffiemomentje bij de automaat is aan het veranderen. Waar je voorheen een simpel kartonnen bekertje koffie uit de automaat haalde, is het nu mogelijk om allerlei verse soorten koffie te zetten. Zo drink je een heerlijk kopje koffie van barista-kwaliteit op je werk, tof!

1 juni: nieuwe wetgeving voor wegwerp plastics
Plastic hoort niet thuis in het milieu. Daarom worden per 1 juni nieuwe maatregelen aangekondigd die helpen om plastic vervuiling tegen te gaan. Een van deze maatregelen is dat kartonnen bekertjes een markering moeten hebben, waarop beschreven staat dat er kunststof in het product zit, dat het in de afvalbak thuishoort en dat zwerfafval negatieve effecten heeft op het milieu. Voor bedrijven die op kantoor kartonnen bekertjes gebruiken, is dit dus een belangrijke maatregel. Want wist je dat er in een kartonnen bekertje altijd een laagje plastic verwerkt is? Vanaf 1 juni moet je dit dus altijd communiceren op het bekertje. Voor bedrijven is het daarom interessant om koffiebekertjes definitief te verbannen. Je kunt plastic gemakkelijk reduceren door producten aan te bieden die meermaals bruikbaar zijn. Mokken bedrukken met je eigen logo of met de naam van een medewerker is een manier om gebruik van plastic tegen te gaan. Goed voor het milieu en branding van je bedrijf.

Vegan opties

Voorheen hadden veel koffiezaken nog geen alternatief voor melk, maar dit jaar zie je dat koffiezaken en restaurants steeds flexibeler worden met de vegan lifestyle. Havermelk, amandelmelk, sojamelk en kokosmelk zijn plantaardige alternatieven voor koeienmelk. En tegenwoordig zijn deze alternatieven zo gemaakt, dat je absoluut geen verschil proeft en dat je nog steeds die heerlijke schuimlaag kunt creëren. Of we straks alleen nog maar plantaardige koffiemelk gaan drinken? Dat is nog maar de vraag. Wat we wel weten, is dat plantaardige melk enorm populair is en langzamerhand vanzelfsprekend wordt in de horeca en supermarkten.

Alles voor de Gram

Kopjes koffie met een prachtig kunstwerkje van siroop of een mooie koffie-to-go beker, het is allemaal mega instagrammable. Dit is een trend die je de komende vijf jaar steeds vaker gaat zien. Vooral onder de jongere generatie, ook wel generatie Z genoemd, zul je steeds meer Instagram Story’s voorbij zien komen. Bij deze generatie is het dus niet alleen belangrijk dat de koffie goed smaakt en vegan is, maar de koffie moet ook aantrekkelijk zijn voor Instagram. Oftewel, alles voor de gram.