Dit is de smakelijke succesformule van foodfestivals

Dit is de smakelijke succesformule van foodfestivals
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 jaar geleden
Gepost in Horeca

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: foodfestivals. Een kleine groep van die evenementen houdt het al decennialang vol, maar er zijn in de afgelopen jaren ook heel veel nieuwe festivals bij gekomen. Hoe zorgen de organisaties ervoor dat ze bezoekers blijven trekken?

De wildgroei aan foodfestivals is iets van de laatste jaren. Volgens de Festival Atlas was maar liefst 89 procent van de festivals in 2016 nog geen vijf jaar oud, 79 procent had pas hoogstens twee edities achter de rug. Slechts drie procent van de evenementen bestaat langer dan 10 jaar, waaronder ‘t Preuvenemint in Maastricht en Proef in Amersfoort. Ook het Weekend van de Rollende Keukens in Amsterdam houdt het al lang uit.

Geheim van de Rollende Keukens
Vragen we oprichter Igor Sorko naar het geheim van ‘de Rollende Keukens’ dan noemt hij als eerste de authenticiteit van zijn evenement. “Wij willen een evenement organiseren dat niemand uitsluit. Dat betekent: geen munten, geen entreegeld en eigen drank is toegestaan. Daarmee willen we ook mensen trekken die het niet heel breed hebben.” Die authenticiteit houdt ook in dat Rollende Keukens een Amsterdams feestje blijft en niet als een keukenkaravaan van stad naar stad trekt.

Klik hier en lees het volledige artikel