Dit betekent de nieuwe Mediawet écht voor het verdienmodel van YouTubers

Dit betekent de nieuwe Mediawet écht voor het verdienmodel van YouTubers
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
6 maanden geleden
Gepost in Media

Op 1 november 2020 wijzigde de Mediawet. Naast traditionele radio, televisie en on-demand streamingdiensten, geldt de Mediawet nu ook voor videoplatformen, zoals YouTube en zogenaamde mediadiensten op aanvraag. Een YouTube-kanaal is mogelijk zo’n mediadienst op aanvraag. Een YouTube-kanaal moet dan aan dezelfde (reclame)regels voldoen als televisieomroepen altijd al moesten. Legt dat een bom onder het verdienmodel van YouTubers?

Voor wie gaan de regels gelden?

Alles draait om de vraag of iets een commerciële mediadienst op aanvraag is. Er moet dan aan de volgende criteria voldaan zijn:

- Er worden programma’s aangeboden in een schema of catalogus
- Het hoofddoel zijn video’s, dus bewegend beeld
- Video’s zijn bedoeld voor het algemeen publiek
- Er wordt geld mee verdiend
- Er is redactionele verantwoordelijkheid

Klik hier en lees het volledige artikel