Deze 3 SEO trends voor 2020 mag je niet negeren

Deze 3 SEO trends voor 2020 mag je niet negeren
4 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

De herfst heeft haar intrede al gedaan en we naderen voorzichtig de jaarwisseling. En in de tussentijd blijft ook SEO op volle toeren veranderen. Als marketeer is het altijd belangrijk om op de hoogte te blijven van de meest recente SEO ontwikkelingen. Je kunt hier je nieuwe aanpak op aanpassen of besluiten van verouderde technieken af te stappen. Het komende jaar, 2020, zal ons ongetwijfeld kennis laten maken met een geheel nieuwe reeks benaderingen, uitgangspunten en trends. Laten we eens kijken naar enkele van de trends om op te letten voor volgend jaar.

De opkomst van kunstmatige intelligente (AI)

Artificial Intelligence of Kunstmatige Intelligentie is steeds belangrijker en daar kunnen we in 2020 veel van verwachten. Kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om pagina's beter te rangschikken met behulp van geavanceerde algoritmen. Die algoritmen kunnen analyseren welk type inhoud het meest relevant is voor specifieke doelgroepen. Het zal het rangschikkingsproces vergemakkelijken, en zal in staat zijn om verschillende SEO-statistieken te verwijderen om te beoordelen welke pagina's de meeste zichtbaarheid moeten hebben.

Zoeken wordt nog belangrijker

Er was een tijd dat SEO enkel draaide om het geschreven woord. Nu wordt stem steeds belangrijker. Bedrijven moeten hun websites geschikt maken voor gesproken zoekopdrachten, als ze een groot deel van hun publiek niet willen missen.

Nieuwe smartphones en verbeterde kunstmatige intelligentie verbeteren de stem zoekervaring en leveren nauwkeurigere resultaten, veranderen de perceptie van het publiek ten opzichte van het medium en bevorderen het gebruik ervan. Niet alleen dat, maar omdat mobiele zoekopdrachten de neiging hebben zeer lokaal en specifiek van aard te zijn, hebben bedrijven geen andere keuze dan stem te overwegen bij hun SEO-inspanningen.

Het gemiddelde SEO-bureau moet zich hier al van bewust zijn, omdat gesproken zoekopdrachten steeds populairder worden. Er wordt zelfs geschat dat voice search in 2020 de 50% van het totale aantal zoekopdrachten zou kunnen passeren. Bureaus zullen hun strategie voor trefwoordonderzoek moeten wijzigen en deze de komende jaren eerst vanuit een ander perspectief moeten bekijken.

Meer nadruk op de gebruikers

Paginasnelheid en bounce percentages zijn al toegevoegd aan het algoritme van Google en we kunnen verwachten dat ze deze richting in 2020 blijven volgen. Ook andere onderdelen, zoals time on site, wat de hoeveelheid tijd is dat mensen op een bepaalde pagina blijven voordat ze de site verlaten, zullen ook steeds belangrijker worden.

Mobiele optimalisatie moet ook een belangrijke rol spelen en kan zelfs worden gebruikt als de belangrijkste referentie voor de ranking van je website. Met andere woorden, zelfs als je de mooiste website ter wereld heeft, kan deze onzichtbaar worden voor zoekopdrachten als de mobiele ervaring niet fantastisch is. 

Conclusie

Het kan moeilijk zijn om in de toekomst van SEO te kijken, maar als 2019 enige aanwijzing was, dan kunnen we verwachten dat nog meer macht in handen van de gebruiker wordt gelegd. Dit betekent dat marketeers hun strategieën eerst en vooral moeten aanpassen aan hun doelgroep en niet aan zoekmachines.