De opzegtermijn en het arbeidscontract: wel of niet opnemen?

De opzegtermijn en het arbeidscontract: wel of niet opnemen?
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
17 dagen geleden
Gepost in Ondernemen

Is het juridisch nodig om in het arbeidscontract een opzegtermijn op te nemen voor je medewerker? Sprout-expert Fee Naaijkens vroeg het aan arbeidsjurist Niels Wessels.

Moet je een opzegtermijn opnemen in een vast contract?

"In het arbeidscontract hoef je niks op te nemen over de opzegtermijn, aangezien deze wettelijk is bepaald en afhankelijk is van bijvoorbeeld het aantal jaren in dienst. Bij een contract van onbepaalde tijd geldt de eerste vijf jaar een wederzijdse opzegtermijn van 1 maand. Werk je langer dan 5 jaar, dan geldt de opzegtermijn voor een werkgever 2 maanden, na 10 jaar 3 maanden en na 15 jaar 4 maanden. Valt je medewerker onder een cao? Hanteer dan de opzegtermijn die in de cao is vastgelegd. Voor de werknemer geldt een wettelijke opzegtermijn van één maand, ongeacht hoe lang hij in dienst is."

Klik hier en lees het volledige artikel