De online platforms eten alles op!

De online platforms eten alles op!
5 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

Online platforms nemen de wereld over. Platforms waar gebruikers bij elkaar komen om samen software te ontwikkelen, platforms waar vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht om tot een goede deal te komen, platforms waar freelancers samen diensten aan kunnen bieden, en ga zo maar door. Op deze platforms worden de denkkracht en de mogelijkheden van duizenden gebruikers gecombineerd, en kunnen binnen no-time problemen worden opgelost waar een enkeling een leven lang over zou doen.

Voorbeelden van platforms die floreren
Ook in het zakenleven floreren platforms. Platforms die het bestaan van traditionele bedrijven bedreigen, door gebruikers simpelere, goedkopere, of gewoonweg meer opties aan te bieden. Voorbeelden zijn makkelijk te bedenken (sla de krant maar open), maar vooruit, we zetten er een paar op een rijtje:

Uber
Uber betekent de ondergang voor vastgeroeste taxibedrijven. Gebruikers van Uber nemen bij hun ‘taxirit’ genoegen met iets minder service (een iets minder sjieke auto en een minder ervaren chauffeur) en veiligheid, tegen een aanzienlijk lagere prijs.

AirBnB
AirBnB ontwricht de markt voor verhuur van tijdelijke woningen. Want in plaats van het boeken van een duur hotel maken veel toeristen gebruik van de leegstaande kamer van een particulier. Vaak is de service hiermee een stuk lager dan bij een hotel (waar is de minibar?), maar wordt uiteindelijk hetzelfde kernproduct aangeboden (een overnachting) tegen een lagere prijs.

Peerby
Peerby is een platform waar mensen spullen te leen aanbieden. Denk aan gereedschap, grasmaaiers, of kookspullen. Hierdoor bespaar je jezelf niet alleen een uitje naar de verhuurbalie van de lokale bouwmarkt, maar bespaar je ook de kosten voor de huur. Ok, het gereedschap dat je via Peerby leent is misschien niet van dezelfde kwaliteit als het gereedschap van de bouwmarkt, maar vaak is het goed genoeg om een klus gedaan te krijgen.

Platforms goedkoop en slecht?
Uit bovenstaande zou je kunnen concluderen dat platforms zo goed draaien omdat ze iets aanbieden dat goedkoop + goed genoeg is. En dat er geen toekomst zit in hoge kwaliteit + duur. Maar dat is niet waar. Zakenmannen zullen altijd in dure hotels blijven slapen, en regeringsleiders zullen nooit in een Uber-taxi stappen. En er zullen altijd mensen die een premium willen betalen voor meer service. Waardoor er dus altijd een hoger segment zal bestaan.

Anderzijds zou je kunnen denken dat platforms niet meer kunnen dan lagere service aanbieden tegen een lagere prijs. Maar dat is ook niet waar. Er kunnen ook bestuurders zijn die een ritje in hun Rolls-Royce aanbieden via Uber, of die hun gloednieuwe DeWalt super-boormachine beschikbaar stellen via Peerby. Eventueel tegen een meerprijs, zodat er ook een hoge-kwaliteit-hoge-prijs keuze beschikbaar is via het platform.

De toekomst?
De vraag is nu, kunnen traditionele bedrijven iets terugdoen? Kunnen ze met iets komen waardoor wij toch naar een ‘traditioneel’ bedrijf stappen in plaats van naar een online platform? Wij denken van niet, om verschillende redenen. Ten eerste zijn bedrijven vaak teveel toegewijd aan hun huidige business model, wat betekent dat omschakelen teveel denkkracht, tijd, geld, en energie kost. En ten tweede zitten bedrijven gewoon al vast aan een aantal andere zaken: aan hun merk (Hilton Hotels kan niet opeens een nacht in een trekkershut aanbieden voor een schijntje), personeel (vaste contracten die te duur zijn om te beëindigen), of een locatie.

Steve Jobs
Wel zien we regelmatig dat bedrijven een graantje mee willen pikken van het succes van platforms, en zelf ook een platform beginnen. Dit doen zij dan vanuit een dochteronderneming, en hier bieden zij hun diensten op een iets andere manier aan. Met een nieuw merk, en nieuwe kansen. Hiermee investeert het bedrijf een beetje in zijn eigen ondergang, want als het platform succesvol wordt dan kan het moederbedrijf op den duur inpakken. Maar dat is goed. Want zoals Steve Jobs ooit zei: ‘als je jezelf niet opeet dan doet de concurrentie dat wel voor je’. Dus wachten we nu rustig of totdat online platforms alle traditionele bedrijven hebben opgegeten. En dan zien we wel weer verder.

Klik hier en lees verder