De marketingpsychologie van Coca-Cola

De marketingpsychologie van Coca-Cola
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
23 dagen geleden
Gepost in Marketing

“Elke cola maakt dik, maar Coca-Cola maakt je daarnaast ook daadwerkelijk gelukkiger.” Dat was de verrassende ontdekking van twee psychologen die onderzoek deden naar consumptie, obesitas en blijdschap (Chan & Naiga, 2010). De bevinding dat het suikerhoudende drankje je taille geen goed doet, mag geen verrassing heten. Maar dat er een direct lineair verband bestaat tussen levensgeluk en het aantal blikjes Coca-Cola dat iemand wekelijks wegtikt, is opmerkelijk. In dit artikel duik ik in de marketingpsychologie van Coca-Cola.

Het merk Coca-Cola kent een bijna mystieke waarde. En dat geldt niet alleen voor de professionals en consultants die het merk graag in hun case studies onder de loep nemen. Ook in het dagelijks leven van de gebruiker heeft het merk klaarblijkelijk meer vat dan we zouden durven vermoeden.

Wat gaat er psychologisch achter Coca-Cola schuil? Welke concrete acties vormen de basis van het succes dat al ruim een eeuw voortduurt? En doen ze dan werkelijk alles goed? In dit artikel neem ik 3 cruciale bouwstenen van de marketingpsychologie van Coca-Cola onder de loep, gebaseerd op inzichten uit neuromarketing.

Klik hier en lees het volledige artikel