De drie beste basis hacks voor het starten van een webshop

8 maanden geleden
Gepost in Gastblogs

Heb jij altijd al ondernemer willen zijn? Tegenwoordig is het al heel eenvoudig om een webshop te starten. Met de stijgende online verkopen op het internet is het niet vreemd dat het aantal webshops ook aan het toenemen is. Toch moeten veel webshopseigenaren zich weer gedwongen uitschrijven bij de KvK, vanwege verschillende redenen; een webshop neemt teveel tijd in beslag, het inpakken en opsturen van pakketten vergt teveel energie, webshopeigenaren konden er niet van rond komen, etc. Een webshop opstarten en het vervolgens ook behouden wordt kortom vaak onderschat en daarmee zijn de tijden van het ‘even een webshop opstarten’ voorbij. Zorg er daarom voor dat je een goede basis hebt en dat je het serieus aanpakt, de drie basis hacks op een rij:

1. Welk product?

Wanneer je een webshop begint is het natuurlijk van belang dat je een goed product moet hebben wat ook daadwerkelijk verkoopt. Het is daarom noodzakelijk dat je concurrentie onderzoek gaat doen in producten waarvan jij het leuk vindt om ze te verkopen. Ga bij jezelf na waar jouw passies liggen en bekijk welke producten hiervoor al op de markt zijn. Wanneer er teveel concurrentie is of er is teveel concurrentie van grote partijen zoals Bol.com of Zalando, stel jezelf dan kritisch de vraag of het rendabel is of niet. Zodra je weet welke product je gaat verkopen is het essentieel om jouw te onderscheiden van de concurrentie.

2. Wie is jouw doelgroep?

Bij het verkopen van een product is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Wanneer je namelijk iedereen wilt bedienen door middel van jouw webshop, kan je jezelf niet genoeg onderscheiden en kan je niet jouw doelgroep bedienen van de juiste benadering. Elke doelgroep is namelijk anders en heeft een andere aanpak nodig. Wanneer je bijvoorbeeld sportsupplementen zoals BBCA poeder verkoopt, dan moet je weten welke oplossing jij biedt voor jouw doelgroep. Je moet weten waarom mensen op zoek zijn naar jou product en hoe je hier verder op kunt inspelen. Stel jezelf de vraag of jij wel de oplossing biedt van het probleem van jouw doelgroep.

3. Wees de specialist

Klanten komen terug wanneer ze een goede ervaring met een webshop hebben gehad. Die ervaring kan worden verkregen door goede service, interessante content en bijvoorbeeld door professionaliteit. Wanneer klanten de ervaring krijgen dat jij een specialist bent in het gebied waar zij naar op zoek zijn, dan is de kans groot dat ze vertrouwen in je hebben. Om die specialist te zijn kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je goede content schrijft, video’s maakt van het product en klanten adviseert hoe ze iets moeten aanpakken. Wanneer je dit vaak genoeg laat zien, zal het uiteindelijk lukken om die specialist uit te stralen.
Daarnaast kan dit ook voor die unieke waarde zorgen ten opzichte van jouw concurrentie. Zodra jij laat zien dat je een specialist bent en hierdoor iets extra’s geeft, dan zijn klanten meer geneigd om naar jou toe te komen dan naar de concurrent. Een voorbeeld is de website van muscleconcepts. Naast het feit dat zij voedingssupplementen kopen, bieden zij ook online consulting aan voor voedingsadvies. Een interessante unieke waarde om meer waarde te bieden dan de concurrentie die enkel producten verkoopt.

Zodra je besluit om een webshop te starten, weet dan dat je dit niet moet onderschatten. Het is belangrijk om een goede basis te vormen en daadwerkelijk meerwaarde te bieden dan de concurrentie. Alleen op die manier zal je uiteindelijk het hebben van een webshop serieus kunnen nemen.