De donor journey: zo werkt online fondsenwerving wél

De donor journey: zo werkt online fondsenwerving wél
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
1 jaar geleden
Gepost in Financieel

“Online fondsenwerving werkt niet!” Die kreet heb ik de afgelopen jaren veel gehoord uit de goededoelensector. Mijn standaardantwoord? “Bij Stichting Vluchteling wel!”

De inkomsten uit eenmalige online donaties van Stichting Vluchteling in 2017? Bijna 1,7 miljoen euro (bron: jaarverslag Stichting Vluchteling). Een stijging van meer dan 70 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Eén van de belangrijkste succesfactoren? De donor journey. Hoe dat werkt, leg ik in dit artikel uit aan de hand van verschillende voorbeelden uit de goededoelensector.

De donor journey: See, Think, Do, Care

Succesvol (online) fondsenwerven begint met het in kaart brengen van de donor journey. Want potentiële donateurs doneren niet zomaar. Ze doorlopen de verschillende fases van de donor journey. Daarom werken we bij RaisingResults met het See, Think, Do, Care-model van Google. We gebruiken het om organisaties te helpen met het bereiken, betrekken, converteren én behouden van hun achterban. Daarbij staat de donateursbeleving altijd centraal.

1. See (potentiële donateurs bereiken)
2. Think (poteniele donateurs betrekken –
    leads werven)
3. Do (leads converteren – doneren)
4. Care (donateurs bedanken/behouden)

De eerste stap gaat over kennismaken (See), de tweede stap over overwegen (Think) en dan pas over doneren (Do). Daarna is het cruciaal om de relatie te onderhouden (Care).

Klik hier en lees het volledige artikel