De do’s en don’ts bij het beginnen van een webshop als start-up

De do’s en don’ts bij het beginnen van een webshop als start-up
2 jaar geleden
Gepost in Tips

Het aantal startende ondernemers neemt elk jaar weer toe. Door het toenemende consumentenvertrouwen en de economische groei durven steeds meer ondernemers de uitdaging aan te gaan en beginnen een start-up. Een webshop beginnen is een populaire keuze, het is een stuk eenvoudiger dan het beginnen van een fysieke winkel. Je hoeft niet eerst een geschikt pand te vinden en je hebt hem sneller ingericht. Wil je binnenkort een webshop starten als beginnend bedrijf? Bereid je dan eerst goed voor met de onderstaande do’s en don’ts bij het beginnen van een webshop als startup.

Do: Kies een betaalbaar en gebruiksvriendelijk systeem

Eén van eerste dingen die je moet doen voordat je een webwinkel gaat runnen, is bepalen met welk systeem je wil werken. Tegenwoordig hoef je geen programmeur te zijn om een webshop te starten en zelfs het managen van een webwinkel kun je gaandeweg leren. Met webshop software kun je zelf eenvoudig een webshop beginnen. Door gebruik te maken van bestaande templates heb je binnen no time je winkel ingericht en ben je klaar voor lancering. Met webshop software zal je webwinkel van productweergave tot aan het afrekenen in de kassa worden gerund.


Do: Gebruik een heldere navigatie

Wanneer potentiële klanten je webshop bezoeken, willen ze alles wel snel kunnen vinden. Heeft je webwinkel een onlogische indeling, dan zijn de bezoekers ook snel weer vertrokken. Een overzichtelijke website waar mensen goed over kunnen navigeren is daarom een vereiste. Met een simpel ontwerp zonder te veel tierelantijntjes geef je de website een rustige en overzichtelijke uitstraling. Maak daarnaast ook gebruik van een goed werkend filtersysteem, zodat bezoekers snel het gezochte product kunnen vinden.


Do: Gebruik goede afbeeldingen en productbeschrijvingen

Het lastige aan een webshop is dat mensen het product niet even kunnen vasthouden en goed kunnen bekijken. Het is daarom belangrijk dat je je aanbod zo goed mogelijk presenteert. Dit doe je door scherpe (sfeer)afbeeldingen, die vanuit verschillende hoeken zijn genomen, te gebruiken. Ga bijvoorbeeld in gesprek met een goede productfotograaf voor het leveren van kwalitatieve foto’s of vraag bij je leverancier om afbeeldingen. Naast het goed weergeven van je aanbod is het ook van belang dat klanten weten wat het product precies is en waar je het voor kunt gebruiken. Gedetailleerde productomschrijving geven klanten volledig beeld van het product. Dit maakt het keuzeproces voor de klant een stuk eenvoudiger.


Do: Bied veel betaalmogelijkheden aan

Om de kans op conversie te verhogen, moet je voorkomen dat je je klanten beperkt in hun keuze om te betalen. Zorg ervoor dat online shoppen voor de klant zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Heeft een klant een geschikt product gevonden en wil hij afrekenen maar komt er vervolgens achter dat de betaalmethode die hij wil gebruiken er niet bij staat? Dan gaat hij het uiteindelijk niet bij je kopen. Zorg daarom dat je over de meest gebruikelijke betaalmogelijkheden beschikt.


Don’t: Vergeet reviews niet

Reviews zijn een simpele en effectieve manier om klanten in je producten te laten geloven. Vergeet daarom niet reactie- en reviewopties aan je website toe te voegen. Het toevoegen van social media foto’s van je klanten helpt ook om de betrouwbaarheid te verhogen. Het laat zien dat zien je mensen je producten bij je kopen tevreden zijn met hun aankoop. Er is geen betere manier van adverteren dan deze.


Don’t: Benader je klanten niet alleen via social

Social media speelt steeds meer een centrale rol in ons leven. Ook veel bedrijven zetten social media in om klanten te bereiken. Dit is zeker verstandig, maar leg niet alleen hier de nadruk op. Begin ook een nieuwsbrief om naast het delen van aanbiedingen ook een band met je klanten op te bouwen. Vraag ze in deze brief bijvoorbeeld om een foto te maken van hun aankoop met de hashtag van je bedrijf en deze te delen op Instagram. Via een nieuwsbrief kun je ook vriendelijk verzoeken een review te plaatsen.


Don’t: Onderschat het werk niet

Vaak hebben mensen niet door dat een webshop veel werk vergt. Het is niet een snelle en makkelijke manier om geld te verdienen, je dient je er uiteraard voor in te spannen. Het is namelijk meer dan alleen het verwerken en versturen van bestellingen. Webshops vereisen veel aandacht en fysieke inspanning om je werkzaamheden goed uit te voeren, te groeien en je positie binnen de markt te behouden.


Don’t: Vergeet mobiele gebruikers niet

Uit onderzoek is gebleken dat 70% van mobiele zoekacties binnen een uur tot een actie leidt. Als webshop dien je hier dus een strategisch plan voor te hebben. Aan de basis hiervan ligt responsive design, wat het aantal sales aanzienlijk vergroot. Met een responsive design past de website zich automatisch aan de schermgrootte aan. Dit draagt bij aan het gebruiksgemak voor de online shoppers, waardoor zij eerder geneigd zijn wat bij je te kopen. Bij de meeste webshop software zit deze functie al bij het pakket inbegrepen en hoef je er zelf geen werk voor te verrichten.