De Belastingdienst: niet leuker, maar klantgerichter!

De Belastingdienst: niet leuker, maar klantgerichter!
Redactie Young Startup
Redactie Young Startup
Young Startup
Den Haag ('s-Gravenhage)
10 maanden geleden
Gepost in Ondernemen

Door de hele toeslagenaffaire gaat de Belastingdienst op de schop: de dienst wordt opgeknipt in 3 onderdelen. Terug naar de basis. Goed nieuws voor de klant, als je het ons vraagt. Want welke klant is gebaat bij zo’n enorme mega-organisatie? Bij de Belastingdienst werken bijna 30.000 mensen. 30.000! Daar kun je de hele gemeente Diemen mee vullen. Het reorganiseren van zo’n grote club wordt een hell of a job. Maar ook een enorme kans om het verschil te maken. Om een overheidsorganisatie écht klantgericht te maken. Hoe pak je dat aan? Wij hebben wel een idee…

Het vertrouwen is weg

Het valt volgens ons niet meer te ontkennen: de overheid heeft een groot probleem. Er is weinig vertrouwen meer. Jan Terlouw verwoorde het onlangs mooi in een interview voor Logeion: “De overheid vertrouwt mensen niet meer, ze krijgen allemaal regels. Het lijkt ook wel alsof er niks fout mag gaan. Maar juist door alles dicht te regelen gaat er veel meer fout. De wijkverpleegkundige van nu moet van iedere drie minuten verantwoorden wat ze heeft gedaan. Belachelijk. Geef dat lieve mens verantwoordelijkheid.” En andersom? Hoe krijgt de burger het vertrouwen weer terug in de overheid? “Het bestuur moet doen wat ze belooft. Anders verlies je het vertrouwen. En daar is de overheid behoorlijk in tekortgeschoten. Kijk naar Groningen. Ze hebben niet gedaan wat ze beloofden en hun verantwoordelijkheid niet genomen. Dan gaat het mis.”

Klik hier en lees het volledige artikel