De 6 grootste voordelen van contentmarketing op een rijtje!

De 6 grootste voordelen van contentmarketing op een rijtje!
2 jaar geleden
Gepost in Gastblogs

Contentmarketing is niet nieuw binnen de marketingwereld. Toch wordt het beschouwd als de nieuwste trend om jouw bedrijf een boost te geven. Bloggen, de meest voorkomende uitvoering van contentmarketing, kost gemiddeld meer tijd en energie dan marketingcampagnes die gebruik maken van andere tools. Echter, de resultaten liegen niet! Hieronder de 6 belangrijkste voordelen van contentmarketing op een rij:

1. Zichtbaarheid

Een goede ranking in de organische zoekresultaten is essentieel voor het goed laten lopen van een website. Zichtbaarheid is belangrijk, vanwege de grote hoeveelheid concurrenten die zich ook op het internet bevinden. Door contentmarketing goed toe te passen kun je de zichtbaarheid van jouw website aanzienlijk verbeteren. Het online zoekgedrag van mensen is veranderd naar contextueel zoeken: zoeken naar een begrip of fenomeen binnen een bepaalde context. Door middel van content met de juiste keywords te creëren laat je aan Google zien dat jij het antwoord hebt waar mensen naar op zoek zijn. Indien je content echt relevant is, zal Google dit belonen door je hoger in de zoekresultaten te laten verschijnen. Hoe hoger je in de organische zoekresultaten verschijnt, hoe beter. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen organische zoekresultaten meer vertrouwen dan gesponsorde resultaten.

2. Naamsbekendheid

Gemiddeld heeft een bezoeker 7 contactmomenten nodig voordat deze overgaat tot conversie. Dit komt gedeeltelijk doordat er veel concurrentie is, wat de keuze voor de consument bemoeilijkt. Met enige regelmaat je naam voorbij laten komen bij (potentiële) klanten zorgt ervoor dat bezoekers sneller geneigd zijn een conversie bij jou te maken, in plaats van bij je concurrent. Je naamsbekendheid vergroot je door het creëren, publiceren en promoten van goede content.

3. Autoriteit

Naamsbekendheid creëren is één ding, autoriteit creëren is een tweede. Door een autoritaire positie in te nemen, kun je de klant echt overtuigen om te kiezen voor jouw merk of bedrijf. Door hoogwaardige content te creëren laat je aan de lezer zien dat je een expert bent in jouw vakgebied.

4. Meer bezoekers en een hogere conversie

De bovenstaande voordelen van contentmarketing kun je als middelen beschouwen om meer bezoekers, en dus zeer waarschijnlijk meer conversies, te bereiken. Meer bezoekers en meer conversie zijn een paar van de belangrijkste voordelen van het inzetten van contentmarketing.

5. Social media

Een bedrijf of merk zonder social media is tegenwoordig haast niet meer voor te stellen. Social media is een belangrijk middel om in contact te komen (en te blijven) met je doelgroep. Om een interessant social media profiel te creëren, heb je goede content nodig. Het voordeel van contentmarketing is dat je al relevante content op je website gecreëerd hebt, die je via social media met je volgers kunt delen. Door het uitlokken van positieve interacties op je social media posts zal je populariteit stijgen. Ook dit kan weer leiden tot meer bezoekers naar je website en meer conversies.

6. Return On Investment (ROI)

Het laatste en misschien wel het belangrijkste voordeel van contentmarketing is dat het zichzelf terugbetaald. Voor de klant is het natuurlijk erg prettig dat er extra service in de vorm van aanvullende informatie geleverd wordt, maar wat bereik je ermee als bedrijf? Al dat extra werk en die extra tijd moeten zich natuurlijk terugverdienen. Nu is dit bij contentmarketing het geval voor degenen met geduld! Contentmarketing is een langetermijnstrategie. Na gemiddeld 6 maanden tot één jaar zijn de resultaten pas goed in kaart te brengen. Waar gewoonlijk de resultaten stoppen als het marketingbudget op is, blijven bij contentmarketing