De 4 belangrijkste tips voor als je wilt internationaliseren

De 4 belangrijkste tips voor als je wilt internationaliseren
21 dagen geleden
Gepost in Gastblogs

Je bedrijf loopt goed in Nederland. Stiekem kijk je al een beetje over de grenzen heen. Want ja, het is tegenwoordig zo makkelijk om je product of dienst in het buitenland te verkopen. Webshops zijn allang niet meer aan één land gebonden.

Als je wilt dat je internationale business slaagt, moet je je goed voorbereiden. Wij hebben 4 tips verzameld voor bedrijven die internationaal willen gaan.

Met deze vier tips heb je de basis voor een goede uitbreiding naar het buitenland.

1. Waar wil je heen?

Als je eenmaal hebt besloten dat je de grens over gaat, komt de moeilijkste keuze. Waar ga je heen? Het is belangrijk om goed marktonderzoek te doen – niet ieder product slaat natuurlijk aan in ieder land.

Verkoop je luxe winterjassen? Dan is Portugal misschien niet de beste keuze voor de eerste uitbreiding. Scandinavië is daarentegen wel weer een goede keuze. Sowieso is Noord-Europa hard bezig met de ontwikkeling van start-ups.

2. Juridische voorwaarden

Landsgrenzen vervagen door het internet. Maar als je zakendoet in het buitenland moet je wel voldoen aan de juridische voorwaarden van dat land. In Duitsland ben je als ondernemer bijvoorbeeld verplicht om een impressum op je website te tonen.

In een Impressum staat informatie over het bedrijf en de eigenaar, zoals naam, adres en telefoonnummer. De meeste bedrijven zetten een link naar hun Impressum in de footer van hun site. Een bezoeker van je site weet zo wie er verantwoordelijk is voor de info die ze lezen. Dat wekt vertrouwen, en dat is weer positief voor het beeld dat ze van je hebben. Daarom is het belangrijk om de algemene voorwaarden van je organisatie te vertalen.

3. Wie wil je aanspreken?

Op het moment dat je je doelland gekozen hebt, kun je echt aan de slag. Want er moet veel gebeuren. Ten eerste moet je je doelgroep vaststellen. Want de doelgroep voor luxe winterjassen in Nederland is niet hetzelfde als die in Zweden, bijvoorbeeld.

Laten we bij de winterjassen blijven. Stel dat je doelgroep in Nederland 40-60 jaar is met een relatief hoog inkomen. Misschien is je doelgroep in Zweden wel jonger met een middeninkomen, omdat jongere Zweden meer geld overhebben voor een goede winterjas. Of misschien is het nog weer helemaal anders. Hoe het ook zij, je moet in ieder geval je doelgroep weer helemaal opnieuw in kaart brengen.

Je moet de taal natuurlijk ook aanpassen. Scandinaviërs zijn erg goed zijn in de Engelse taal. Toch worden ze liever in hun eigen taal aangesproken. Je kunt je winterjassen-webshop dus het beste in de Zweedse taal schrijven. 


4. Hoe wil je je doelgroep aanspreken?

Als je eenmaal je doelgroep hebt gevonden, is het tijd voor het vertalen van je website. Kies voor een professioneel vertaalbureau met ervaring. Dan weet je zeker dat je je doelgroep aanspreekt.

Een goed vertaalbureau voldoet aan verschillende eisen. Voor teksten die iedere nuance overbrengen, kies je voor een vertaalbureau dat alleen werkt met moedertaalsprekers.

Daarnaast is een revisieronde geen overbodige luxe, maar een basisvereiste. Iedereen maakt fouten – met een revisieronde worden deze fouten eruit gehaald.

Het is heel belangrijk dat een bureau gespecialiseerde vertalers heeft. Zo krijg je een vertaling die precies bij het doel van de tekst past. Een website vertalen is een vak apart. Hetzelfde geldt voor juridische vertalingen of technische vertalingen.

Goede teksten zijn de basis voor een succesvol bedrijf. Zo spreek je je doelgroep aan en laat je zien wie je bent. Onderschat dus niet hoe belangrijk dit is voor het slagen van je business in het buitenland.

Bron: https://www.machielsen.nl/